הקדמה

מתוך:  > ניהול כיתה > הקדמה

עמוד:9

הקדמה | 9 להתחשב בהם . הסביבה הלימודית מתקיימת בתוך הכיתה ומחוצה לה וגם בשילוב טכנולוגיה . לכל אלו השפעה ישירה ועקיפה על הנעשה בכיתה . בפרק הראשון, 'הסביבה הפיזית וניהול הכיתה', משיבים טלילה יחיאל ואליעזר יריב על השאלה כיצד משפיעה הסביבה הפיזית על תפקוד המורים ועל ניהול הכיתה, וכיצד מעצב מראה הכיתה את התנהגות התלמידים . בפרק השני, 'של מי הטיול הזה בכלל ? סיורים וטיולים במסגרת בית הספר – מאי-ודאות להזדמנות', דנה אורלי מורג ביתרונות הרבים הגלומים ביציאה מבית הספר אל הסביבה העירונית ( למשל ביקור במוזאונים ) או בסיור באתרים ובסביבה טבעית של יערות, של נחלים או של מדבר . בפרק זה היא מציגה היבטים שונים בניהול הטיול, שיהפכו אותו לחוויה משמעותית . הפרק השלישי הוא 'ניהול כיתה מתוקשבת' . לדעת שרה קלצ'קו ודבורה גורב, זהו האתגר הגדול העומד כיום בפני מורים – המעבר להוראה משולבת טכנולוגיה, כזו המתפתחת בהתמדה . הפרק נפתח בדיון על מהות התקשוב בחינוך ועל ההיבטים העולים משילוב התקשוב בניהול הכיתה ובניווט השיעור . המחברות מציגות מודלים אפשריים לשילוב מוצלח של טכנולוגיה וכן מודלים של תמיכה במורים לצורך ביצוע שילוב זה . הוא מסתיים בדיון בהתפתחות המקצועית של מורים בשילוב טכנולוגיה בהוראה . השער השלישי עוסק בניהול הכיתה ובניווט השיעור בשבעה היבטים . הפרק הראשון הוא 'תחילת שנת הלימודים' . אופן הפתיחה, לדעת אליעזר יריב, משפיע על עיצוב האקלים החינוכי בבית הספר ועל מידת הסדר, שיתוף הפעולה והרגלי העבודה של התלמידים לאורך השנה כולה, ומכאן חשיבותו . בפרק השני, 'הקניית כללים ואכיפתם', מציע אליעזר יריב את רזי הקניית הכללים ואת סודות ניהול שגרת הלימודים . הפרק סוקר את מהותם של הכללים כאמצעי להשלטת חוק ומשמעת . פירוט הצדדים המעשיים של ניסוח הכללים וכן ניהול האכיפה יסייעו למורים בארגון יעיל של התנהלות התלמידים . הפרק השלישי, 'סוף מעשה במחשבה תחילה – תכנון השיעור', רואה בתכנון השיעור כלי לניווטו . אליעזר יריב מתאר כיצד מתנהל תהליך התכנון, מהם השלבים שהוא כולל, מהו אופי הפעולות והמעברים של המורה מנושא לנושא, מהן דרכי התרגול של הנושא הנלמד ועוד . בפרק הרביעי, 'קבלת החלטות בניהול הכיתה', ממחיש אליעזר יריב את ההבדל שבין השלב הנינוח של תכנון השיעור לבין ההתרחשויות הסוערות לעתים בעת ההוראה, כאשר המורה נדרש לנווט במיומנות ולהגיב במהירות . בפרק החמישי, 'ניהול כיתה ללמידה שיתופית באמצעות שאלות', מרחיבות תמי ויסמן, דבורה גורב ומלכה פורמן את נקודת מבטם של הקוראים על אודות האפשרויות הרבות

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר