הקדמה

עמוד:13

שאלות זהות מגדריות ולאומיות והבחנה בין חינוך לשימור לבין חינוך לתיקון חברתי . שער חמישי – רוחניות . מושגים רווחים : קיומיות , רוחניות , חוויה , מיסטיות , קדושה , מסתורין , שלמות בין יסודות האדם והעולם . שער שישי – תצפית . שלושת המאמרים בשער זה עוסקים בעצם הניסיון לזהות את ליבת החינוך , ויש בהם גם מעין מיפוי סינופטי של המושגים והאפשרויות מנקודת מבט היסטורית , פילוסופית ו " פואטית " . בעת עריכת הספר ליוותה אותנו מטפורה : כשם שמנסרה מפצלת את קרן השמש למרכיביה – צבעי הקשת – כך אפשר לראות בשערים שזיהינו התפצלויות של ליבת החינוך למגוון פניה . מהי ליבת החינוך ? זו אולי תישאר מוצפנת מפנינו תמיד , או תהיה לעולם בגדר אידאה נכספת , ואנו נמשיך לחתור לגלות את הצופן שלה ולהתכוון אליה . תודות תודתנו נתונה בראש ובראשונה לכותבות ולכותבים על תרומתם , של כל אחת ואחד מהם , לאסופת המאמרים , ולא פחות מכך על ההיענות והסבלנות שגילו כלפינו ולעתים גם כלפי שגיונותינו . תודה מיוחדת לד " ר יהודית שטיימן , העורכת הראשית וראש הוצאת הספרים של מכון מופ " ת , שכבר בשלב מוקדם זיהתה את החשיבות הייחודית הטמונה בפרויקט שלנו , ומשהגיעה ההכנה לבשלות אישרה מטעם המכון את הוצאתו לאור . לאורך הדרך למדנו מעצותיה והתחזקנו מהעידוד שהעניקה לנו . תודתנו נתונה לאנשי המדע הנכבדים , פרופ ' ( אמריטוס ) שלמה גיורא שהם מאוניברסיטת תל אביב , מהבולטים בין אנשי הרוח בישראל וחתן פרס ישראל בקרימינולוגיה לשנת , 2003 ולפרופ ' ( אמריטוס ) מרדכי ניסן , חוקר נודע בתחום הפסיכולוגיה של החינוך , לשעבר ראש בית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית והמנהל האקדמי של מכון מנדל למנהיגות בירושלים . שניהם נענו לפנייה של מכון מופ " ת ושימשו קוראים - מבקרים של קובץ המאמרים . למדנו מחוות הדעת שכתבו ומהערותיהם ונעזרנו בהן . תודה לגב ' עפרה פרי , עורכת הלשון של קובץ המאמרים , על מלאכת המחשבת שהפיקה בקפידה , על השיחות שקיימה עם כמה כותבים כדי להגיע בשיתוף עמם לשכלול מרבי של הטקסטים שלהם , ועל עצותיה לנו .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר