מבוא

עמוד:10

המסקנה עיקר והשאר טפל ואינו ראוי לאותה קפדנות מסירה שבה חייבים אנו כלפי ההלכה האפודיקטית . " במרוצת הזמן הלך יחס זה והשתנה . הגמרא עמוסה וגדושה טעמים , נימוקים ומשא ומתן של ההלכות . ולא עוד אלא שהרושם הוא , שהגמרא אינה מעוניינת כל כך בהלכה פסוקה . דפים שלמים של שקלא וטריא מצויים בפנינו בלי תוצאה או מסקנא הלכתית ( _והתעסקותה של הגמרא בתורת ב " ש , שמשנתם אינה משנה , אינה פחותה _מהתעסקותם בתורת ב " ה שהלכה כמותם ) . רבים מן ה " והלכתא" שבתלמוד 1 s אינם מן הגמרא אלא מן הגאונים , כפי שציינו כבר הראשונים . על כרחל אתה אומר , שבתקופה מסויימת מקובל היה כבר שגם התהוותן של ההלכות ראוייה להיזכר ולהיכתב לדורות , שהויכוח , המשא ומתן ( אפילו הוא ריטורי ) יש לו ערך עצמאי ואינו טפל למסקנה היוצאת ממנו . תקופה זו השפיעה הרבה על לימוד התלמוד והכרעתה ניכרת לאורך הדורות . תקופה זו היא תקופת ה ם תמאיס . ™ . 17 אמנם , מצינו גם למימרות אפודיקטיות שלא נמסרו בקפדנות . ראה למשל תוס ' שבת עט , ב ד " ה השתא , רש " י פסחים נג , ב ד " ה אנא ( ומ " ש אנו שם ) . _בעיתבין לב , ב קבענו , שכבר אמוראים הבחינו בין נוסת אפודיקטי ובין נוסח שאינו אפודיקטי ( וויכוחי , הסברי , נוסח של שקלא וטריא ) וחשבו את הראשון לסמכותית יותר . לזה הם התכוונו כששאלו שם : ,, קבעיתו ליה בגמרא ? " ( ,, גמרא " היינו ניסוח אפודיקטי ) . וראה מ " ש להלן ד " ה הבדל זה . . 18 ראה מ " ש רב " מ לוין ב ,, רבנן סבוראי ותלמודם " , ירושלים תרצ " ז , עמ ' 46 ואילך . . 19 למרות שנזכרו הוויות דרב ושמואל " שלש פעמים בש " ס ( ברכות כ , א , תענית כד , ב , " סנהדרין קו , ב ) לא מצינו למשל ,, מתקיף ליה " או ,, לה " אצל אמוראים ראשונים , מעטים הם המקרים של איתיביה " אצל רב ושמואל ( עיין היטב בדקדוקי סופרים ב "ק " עה , א אות ה [ _" איתיביה " שם לא היה פנים אל פנים והדבר מתברר גם ממ " ש : ,, לאו איכא ראב " ש דקאי כוותי " אבל ראה שם צט , ב . זד , המקום היחידי שרב חמא בר גוריא נזכר יחד עם שמואל ]) . ואף על איתיביה " שאצל ר ' יוחנן וריש לקיש העירו " הראשונים תכופות ( ראה תוס ' ב " ב קנד , _סע " ב _ובנסמן שם , ויש להוסיף רא " ש נזיר יז , א ומ " ש אנו בחגיגה עמי תקפב ועוד ) שפיקטיבי הוא . אין בידנו חוויותיהם של האמוראים הראשונים , שכן נשתכחו . והשוה מ " ש ר " ז פרנקל , מבוא הירושלמי לה , ב : ,, וזה הוא מה שנמצא מימות אביי ורבא הפלפול יותר רחב ועמוק מבימי הדורות הראשונים , לפי שהם מצאו כבר ארץ רחבת ידים מלאה ממאמרי החכמים הקודמים להם ומהלכותיהם " יכו ' , ולעומתו מ "ש ר " א ווייס , על היצירה הספרותית של האמוראים , עמ ' ,, : 10 והנה עוד תופעה אחרת הדורשת תשומת לב מיוחדת , והיא העובדא שאמוראי בבל הראשונים אין לנו כמעט אף סוגיא אחת במובן הרגיל של המלה סוגיא . לא נמצא (!) איפוא בשום מקום סוגית פלוגתא בין רב ושמואל או בין אמוראים אחרים בני הדור ההוא , שתכיל שקלא וטריא עם כמה קושיות ותירוצים הבנויים על מקורות קדומים המובאים לשם כך ומשמשים יסוד ובסיס למשא ומתן הנידון " . דבריו נכונים אך ההסבר הוא אחר . גם רי " א הלוי , דורות הראשונים ח " ב עמ ' , 591 הרגיש בהבדל שבין הדורות במסירת החומר התלמודי , וז " ל : ,, שגם בסידור התלמוד עדיין נהגו מנהג משנה ומנהגים של האמוראים הראשונים בדבריהם ששנו לתלמידים בלשון קצר וסמכו בעיקר הסבר

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר