מבוא

עמוד:12

משמעויות משתנות , בטקסטים אחרים ובתודעתו של הקורא . הואיל וכך , כאשר אנו עוסקים באינטרטקסטואליות של מילה או של מינוח מסוים המופיע בטקסטים שונים , עלינו לבדוק אותה בהקשרים המשתנים שבה היא מופיעה , על רקע מערכת ההשפעות שפעלו על מחבר הטקסט בתקופה נתונה . רק כך נוכל לפענח את המשמעות המדויקת שלה באותו טקסט נתון , ואת דרכי השתנותה במהלך הדורות . בחלק ממחקריי הקודמים עסקתי במקורם , בהתפתחותם , בגלגולי המשמעות ובשימוש שנעשה ברעיונות ובמוטיבים תרבותיים שונים לאורך ההיסטוריה של ההגות היהודית . בספר זה אני יורד לרזולוציה הדקה ביותר האפשרית ובודק את ההיסטוריה של מילה אחת בשפה העברית , מילה בת שתי אותיות בלבד , מספר האותיות הקטן ביותר האפשרי כדי שאותה יחידה לשונית תהיה מוגדרת כמילה , והיא המילה " דת " . המילה אמנם קטנה אך יש לה מעמד מרכזי ביותר בהיסטוריה של התרבות היהודית . לגלגולי המשמעות ודרכי השימוש במילה קטנה זו יש השלכה רבת חשיבות על עצם תפיסת היהדות המשתנה והמתפתחת לאורך הדורות , ובמיוחד בעת החדשה . הרעיון לערוך מחקר זה עלה בי לפני שנים רבות , כאשר נוכחתי לדעת , להפתעתי בזמני , שהמשמעות המקובלת של המילה " דת " בימינו כ - religion היא חדשה , זה מקרוב באה בפרספקטיבה היסטורית , היא תוצר של העת החדשה , ואינה בהכרח המשמעות שהייתה מקובלת בתקופה הקדם - מודרנית . לאורך תקופות ארוכות ייחסו המלומדים למילת מפתח זו משמעויות שונות ואחרות , לעתים קרובות כאלה המנוגדות למשמעות המודרנית המקובלת שלה . יתרה על כך , מילת מפתח זו , שאיננו מסוגלים כיום לתאר לעצמנו אפשרות דיבור בלעדיה על יהדות בפרט , ועל אמונה תיאולוגית כלשהי , בכלל , הייתה בשימוש שולי בתקופות ארוכות ואף מכוננות של התרבות היהודית ; מתברר שהסתדרו היטב גם בלעדיה . המניע הראשוני שהביא אותי בזמני למחשבה זו היה המפגש המאתגר עם ההגדרה של המילה " דת " כחוק בכלל , לא רק חוק אלוהי , אלא גם חוק אנושי וחוק טבעי , בחיבורו של ר ' יוסף אלבו ספר העיקרים מהמאה 5 ראו למשל א ' מלמד , היהפך כושי עורו : האדם השחור כ ' אחר ' בהיסטוריה של התרבות היהודית , חיפה ולוד , ; 2002 הנ " ל , על כתפי ענקים , רמת - גן , ; 2003 הנ " ל , רקחות וטבחות : המיתוס על מקור החכמות , חיפה וירושלים , ; 2010 הנ " ל , על אי בודד , תל - אביב , . 2012

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר