מסע ישראלי הזמנה לפגישה עם פדגוגיה ישראלית

עמוד:12

בשבילי זה היה יום שישי בצהריים , באכסניה בירושלים , בכניסת שבת , המדריכה הביאה סוכריות . את האמת אני אגיד לך , נתתי סוכריות לילדים שבכלל לא הכרתי . אתה מכיר אותם במהלך המסע ואתה מספר להם דברים על עצמך והם מספרים לך דברים על עצמם , ונוצרות שם נקודות חיבור , המון נקודות חיוביות . סתם דוגמה אני אגיד לך . אני ימני בדעות שלי , אז בא יושב איתי בקבוצה מישהו ערבי . המסע הזה לימד אותי , שזה לא משנה אם הוא ערבי או מה , זה שינה את תפיסת העולם שלי . היום אני רואה אותו בצורה שונה . שקודם אני רואה אותו כבן אדם ואחר כך אני רואה אותו כדבר אחר . תיאורים כגון אלה עלו במחקר על מסע ישראלי שוב ושוב ושוב , מפי תלמידים , מורים ומנהלים . ספר זה מספר את סיפורו של מסע ישראלי מנקודת ראות מחקרית וחינוכית . הוא מבוסס על מאות שיחות עם נערים ונערות , עם צוותי מורים ועם מנהלי בתי ספר תיכונים בכל הארץ ועל משובים שמילאו אלפי בני נוער לפני המסע ואחריו ( כל הפרטים על המחקר מופיעים בנספח ) . צוות המחקר בחן על בסיס מידע נרחב זה את מאפייניו של המסע ואת השפעותיו על התלמידים . הוא התמקד בניתוח הפדגוגיה הסגולית שלו , שאותה נכנה כאן בשם " פדגוגיה ישראלית " , ואפיין את מודל הישראליות שהוא מציע למשתתפיו , כמו את הדילמות של המסע שבין אחידות לייחודיות . מכלול העדויות ממחיש , כי עמותת מסע ישראלי הצליחה לפצח שני היבטים הקשורים באופן הדדי . היא פיצחה " מה עובד " על בני נוער ישראלים או זיהתה מהו הצורך שלהם בלמידה משמעותית ; ובמקביל פיתחה מענים פדגוגיים ייחודיים , המניעים בני נוער ישראלים ללמידה בלתי - פורמלית , שמרביתם טרם התנסו בה . להלן נדון בשני היבטים אלה בזה אחר זה , אולם מכלול הספר כולו מכוון לפענחם . הדיון הקצר שלהלן , אם כן , הוא בגדר מתאבן לקראת המנה העיקרית . ראשית , אם כן , " מה עובד " על בני נוער ישראלים ? מה יוצר אצלם מוטיבציה ומה משנה בהם את הציניות של גיל ההתבגרות , את הביקורתיות , את הזלזול

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר