מסע ישראלי הזמנה לפגישה עם פדגוגיה ישראלית

עמוד:10

עם תום ההכנות , הם נרגשים ונלהבים , אך גם מעט חוששים - מה צפוי לנו ? מה נמצא ומה נגלה ? האם נעמוד באתגרים ? האם נכיר חברים חדשים ? האם נהיה שונים כשנשוב בעוד שבוע ? מה נספר להורים ? מה יגידו עלינו המורים ? בעוד השאלות מהדהדות בראשם , דלתות האוטובוס נסגרות , האורות כבים , ומסע ישראלי יוצא לדרך . והם שבים בתום שבוע . וכשהם שבים , הם תלמידים שונים - מי מעט , מי הרבה . כך או כך , בתוך שישה ימים מחולל מסע ישראלי סדרה של חוויות מפתח חינוכיות ותמורה משמעותית בזהות התלמידים המשתתפים בו . התלמידים חוזרים אל שגרת בית הספר וגיל ההתבגרות , אך מעתה הם עושים כן עם תובנות בהירות לגבי ישראל וישראליות , לגבי מחויבותם לחבריהם , לקהילתם ולחברה בכלל , והם חשים מחוברים יותר לארץ , לציונות ולמדינה ( אריקסון , . ( 1998 ואמנם , מסע ישראלי מחולל בתלמידים מה שבספרות מכנים " חוויית מפתח " חינוכית - קרי , חוויה עצימה מבחינה זהותית , רגשית והכרתית , שמותירה את חותמה גם זמן ניכר לאחר התרחשותה ( יאיר , . ( 2006 המסע עושה זאת בזכות פדגוגיה סגולית שאנשיו פיתחו בעשור שבו הוא פועל . פדגוגיה זו מפתיעה , כיוון שהיא עצמה ישראלית מאוד ואף היא מייצרת , בתורה , חוויה אינטנסיבית של ישראליות . כפי שיתחוור בהמשך הספר , מדובר בפעילויות שבית הספר התיכון אינו מקיים ברגיל , וגם הטיולים השנתיים של תיכונים רבים בישראל אינם פועלים כפי שפועל מסע ישראלי . אכן , מסע ישראלי מיוחד בדרכו משום שהוא מיוחד בפדגוגיה שלו . בדיוק מסיבה זו הוא גם מיוחד בהשפעותיו . עדויות מגוף ראשון מעידות על חוויית המפתח שמחולל המסע בתלמידים ובתלמידות . לדוגמה , תלמידה מבית ספר תיכון במרכז הארץ סיפרה על עצמה : " אני מה זה לא הייתי אוזן קשבת וסובלנית , אמרתי שאני לא אוהבת אנשים . סתם . ואחרי המסע נהייתי יותר אוהבת וסתם מוציאה את שנאת החינם הזאת . יותר סובלנית , יותר עם רגליים על הקרקע ולא כמו איזה טינאייג ' רית עצבנית . " חברתה לכיתה הסכימה והוסיפה שהמסע גרם לה לשנות אפילו את יחסה לבית הוריה : " אני חושבת שזה גם קודם כול חיזק את הזהות שלי כחלק מהכיתה , אני מרגישה יותר ביטחון , יותר פתוחה , יותר

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר