הקדמה

עמוד:14

הקשיחה והדווקאית של משרד החינוך , המעדיף את הטופס על פני האדם ואת הרשימה על פני התלמידים , גורמת לפגיעה קשה באמון הציבור והתלמידים במערכת״ , נכתב בעתירה . באחת נפרצו הסכרים וזרם של תלונות שטף את אגף הבחינות . בדיקה מעמיקה של אחדות מהן העלתה אל פני השטח עובדות מצערות : תלמידים לקויי למידה שלמדו במסגרות החינוך של משרד העבודה והרווחה לא היו זכאים להתאמות הנדרשות להם בבחינות , והעולים החדשים לא זוכו בתוספת הנקודות ו / או ההקלות המגיעות להם , במוסדות החינוך שבפיקוח משרד החינוך . והיכן שוויון ההזדמנויות ? לא תוכניות לימודים ולא שינויים במהות הבחינות עמדו במוקד הרעש , כי אם קיפוח טכני לכאורה הוא שהצית את המדורה הגדולה שהגצים שלה מצאו ביטוי גם בתקשורת . קיפוח זה , בנוסף להשלכות הפיגוע הטרגי והטראומטי שאירע באחד ביוני 2001 במתחם " הדולפינריום " בתל - אביב חייבו אותי מיידית להציב ״סייסמוגרף פגיעה בתלמידים״ ועיצבו את אדני מסילת פעילותי כמנהלת אגף הבחינות . היחיד והכלל - ניהול מנגנון אדיר בהיקפו הכרוך בביצוע בחינות הבגרות , ובה בעת ראיית הפרט - האחד . על תשתית תובנות ראשוניות הנוגעות לחיוניות שבשילוב בין השניים נבנתה , הורחבה , הועמקה והתעדנה התורה שלאורה הלכתי ושאותה השתדלתי להטמיע בקרב סגל עובדי האגף לבחינות . ״מכל הבחינות״ כתוב בפשטות רבה , נרטיבית , המשלבת בין חוכמת העשייה , סיפור החוויה האישית שלי ובין התבוננותי הביקורתית על הנעשה בתקופה של שינויים תפיסתיים וארגוניים במערך בחינות הבגרות שהתרחשו בשנים . 2010 - 2001 הסגנון משקף את מבטי מבפנים כמשתתפת הנוטלת תפקיד מרכזי בניצוח על המשימה האחראית ( נהגתי להתלוצץ ולומר : " כל מה ששורש מילתו ב . ח . ן נופל לי על השולחן " ) , וכן את נקודת מבטי כעדה חיצונית הצופה בהתנהלות השחקנים שאני מכירה מקרוב : קובעי מדיניות , מנהלי בתי הספר והתקשורת . בחרתי לספר את התפתחות הדברים בסדר כרונולוגי , כיוון שהאירועים שעיצבו את דרכי והסוגיות החברתיות שבמוקד טיפולי קשורים קשר הדוק לזמן , למקום ולמציאות . גם אם לפרקים נאלצתי לסטות ולשלב לצד הנושאים המרכזיים טבעות נוספות , הרי שהמתווה בעינו עומד . המקרים המתוארים בספר מתבססים על אירועי אמת , אך השמות המוזכרים בהם , בדויים . הפרק הפותח " משהו על הבגרויות " מסביר את יעודה של בחינת הבגרות כסיכום שלב החינוך , ככרטיס מיון ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה וללימודים

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר