פתח דבר

עמוד:12

שעמד במרכז ענייני . אין בספרי יומרה להציע סקירה מקיפה של הנושא הרחב והעצום הזה , שכל כך הרבה נכתב עליו בעבר ובהווה , וכנראה ייכתב גם בעתיד במסגרת הצעות לרפורמות , דרישה לשינויים בתעודות הבגרות וחשבון נפש על שנעשה בשנים עברו . אני מבקשת לחבר בין העשייה בתחום בחינות הבגרות בעשור הראשון בשנות האלפיים כנקודת מוצא לתובנות שלי בתחום החברתי על היבטיו השונים . משאלתי להותיר לקוראים מן הניסיון שלי ולסייע בהבנת תהליכים מנקודת מבטה של מנהלת . ניהלתי את אגף הבחינות במשרד החינוך בזמנים מאתגרים , לחוצים ומתוקשרים במידה בלתי רגילה ומצאתי בהם עניין רב וסיפוק מלא . על פי הגדרת עיסוקיו , מופקד אגף הבחינות על הכנת בחינות הבגרות , העברתן לנבחנים , הערכתן , קביעת הזכאות לתעודת הבגרות והפקתן של התעודות . אך בפועל , הפך האגף מראשית שנות האלפיים למרכז שתחת הכסות הפורמלית של תפקידיו קלט בערנות כל בעיה , מחאה , תגובה על שינוי , דעה על בחינה , בקשה לעזרה , סיוע במצוקה וגם היה למוקד לספיגת כעסים שונים , גידופים , קללות ואיומים . הספר משרטט את דמותם של ישראלים כיחידים או כמייצגים של מסגרות למידה או קבוצות מסוימות באוכלוסייה תוך מאמציהם להשיג תעודת בגרות . הפתיחה הטכנולוגית של ערוצים ישירים לשיח עם כל תלמידי ישראל גרמה לכך שאגף הבחינות נעשה לחיישן חינוך לאומי , יחידה " המייצרת רעשים" ובולמת זעזועים , ואני סבורה שמי שפניה של החברה הישראלית מעניינו ימצא עניין רב גם במתרחש בשיח זה . הדילמות שיוצגו מציפות סוגיות של פלורליזם מול אחדות , של קאנון תרבותי משותף או מיוחד לקבוצה באוכלוסייה , של ביחד או לחוד . בזמן אירועים דרמטיים ובשוליהם - לקראת בחינות הבגרות , במהלכן או בסמוך לסיומן , מעורבים רגשות ומתחים פנימיים של תלמידים , הורים , מומחי חינוך , קובעי מדיניות - פרשניה ומבצעיה - ולכל אלה השפעה ישירה על הכנתו ומוכנותו של דור הצעירים .

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר