פירוש

עמוד:141

ראוי לציין כי פסוק כט חסר בכמה כתבי יד של תרגום השבעים , וזאת משום שגם הפסוק הבא פותח במילת " יתן " . נראה שעינו של המתרגם או המעתיק קפצה מ " יתן " הראשון ל " יתן " השני . תופעה זו מכונה בחקר נוסח המקרא : שיווי התחלה , וניתן להביא לה דוגמאות נוספות . פסוק ל : פסוקנו , כקודמו , מצפה אף הוא מן הסובל לפעולה , דורש ממנו שימסור את עצמו בפועל למי שמשפיל אותו , כי אין די בישיבה פסיבית ובציפייה לישועת ה ' . להכאת הלחי כהשפלה ראו לדוגמא איוב טז , י : " פערו עלי בפיהם בחרפה היכו לחיי " . שאלה היא מי הוא המכה את הסובל . לפי ר ' יוסף כספי מדובר באויב , אך נראה יותר לומר שהמכה הוא האלוהים עצמו , והרי ראינו כיצד אלוהים היכה במקונן בחלקה הראשון של הקינה ( פסוקים א ו - ד ) . זאת ועוד , גם בחלק זה של הקינה נזכר כי האלוהים הוא שהעניש אותו : " כי נטל עליו " ( פסוק כח ) , ושוב נזכר האלוהים בפסוק העוקב אחר פסוקנו , " כי לא יזנח לעולם אדוני " . חלקו השני של פסוקנו , " ישבע בחרפה " , בא ללמד כי חרפה ובושה יהיו מנת חלקו של הסובל , עד לשובעה . כך מצטרפת אל הסבל והייסורים גם מנה גדושה של כלימה , והשוו פסוק טו : " השביעני במרורים " . בפסוק הקודם נאמר " יתן בעפר פיהו " , העפר יהא מאכלו וכך לא יוכל לדבר , וכאן נוספה על מאכלו גם החרפה . רק אולי ? התלמוד הבבלי ( חגיגה ד ע " ב ) מספר כי כאשר היה ר ' אמי ( ארץ ישראל , המאה השלישית ) מגיע בקריאת המגילה לפסוק כט היה בוכה ואומר : " כולי האי ואולי ? " , כלומר : לאחר כל הייסורים והסבל ולאחר כל הבכי והתפילות - לאחר כל זה רק " אולי יש תקוה " ? שיווי התחלה השמטות מעין אלה שראינו בתרגום השבעים לפסוק כט התרחשו גם בגופו של נוסח המסורה . לדוגמא : במלכים - א ח , טז כתוב : " מן היום אשר הוצאתי את עמי את ישראל ממצרים לא בחרתי בעיר מכל שבטי ישראל לבנות בית להיות שמי שם ואבחר בדויד להיות על עמי ישראל " . לא ברור מפסוק זה מה הקשר בין אי בחירת עיר בעבר לבין בחירת דוד בהווה . והנה הפסוקים המקבילים ( בדברי הימים - ב ו , ה - ו ) ברורים יותר : " מן היום אשר הוצאתי את עמי מארץ מצרים לא בחרתי בעיר מכל שבטי ישראל לבנות בית להיות שמי שם ולא בחרתי באיש להיות נגיד על עמי ישראל . ואבחר בירושלים להיות שמי שם ואבחר בדוד להיות על עמי ישראל " . נראה אפוא שעינו של המעתיק בספר מלכים דילגה מהופעתן הראשונה של המילים " להיות שמי שם " אל הופעתן השנייה . לפי זה יש לומר שבעל ספר דברי הימים העתיק מכתב יד של ספר מלכים שלא נפל בו השיבוש . כדוגמא נוספת ניתן להביא קטע ממגילות מדבר יהודה . בדברי הנביא ישעיהו מצאנו " יבש חציר נבל ציץ כי רוח ה ' נשבה בו אכן חציר העם . יבש חציר נבל ציץ ודבר אלוהינו יקום לעולם " ( מ , ז - ח ) . והנה , במגילת ישעיהו השלמה ( שניתן לצפות בה ב " היכל הספר " שבמוזיאון ישראל שבירושלים ) נפל הקטע שבין שני המשפטים הזהים " יבש חציר נבל ציץ " ( היינו המילים : " כי רוח ... העם " ) , והמילים החסרות הושלמו מעל השורה , ברווח שנותר בסוף השורה ובשוליים . " אנדרטה נגד מלחמה ופשיזם " ( , ( 1991 המוצבת בכיכר אלברטינה שבמרכז וינה , מעשה ידי הפסל האוסטרי אלפרד הרדליקה ( . ( 2009 - 1928 היא באה להנציח את ההרוגים בתקופת המשטר הנאצי , ופרט מרכזי באנדרטה מתאר יהודי הנאלץ לכרוע על ברכיו בהוראת קלגסים נאצים ולנקות במברשת את אבני המדרכה .

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר