פירוש

עמוד:80

פרק ב פסוק ג גדע בחרי אַף כל קרן יש ׂראל השיב אָחוֹר ימינוֹ מפני אוֹיב ויבער ביעקב כאשׁ להבה אָכלה סביב : כעסו של אלוהים הולך ונמשך , והפעם הוא מכונה " חרי אף " ( לביטוי זה ראו עוד ישעיה ז , ד ) כשתיבת " אף " אמורה להחזיר את הקורא אל תיבת " אפו " שבפסוק הראשון . בזעמו " גדע " ה ' " כל קרן ישראל " . הקרן היא סמל לכוח - כגון : " ויתן עוז למלכו וירם קרן משיחו" ( שמואל - א ב , י ) - ואף לכבוד , כגון : " קרנו תרום בכבוד " ( תהילים קיב , ט ) , וכך הבין מילה זו התרגום הארמי . משנגדעה קרנו נותר אפוא עם ישראל כשהוא חסר כבוד וחסר כוח גם יחד . לגדיעת קרן ראו גם : " נגדעה קרן מואב וזרועו נשברה " ( ירמיה מח , כה ) . " ימינו " של ה ' , ידו החזקה , היא ביטוי לכוחו ( וראו בפסוק הבא ) , אך זו לא סייעה הפעם לישראל במלחמתו נגד אויביו ; נהפוך הוא : ה ' " השיב אחור ימינו מפני אויב " , הסיג את ידו , כעולה מן הצירוף " השיבני אחור " ( לעיל א , יג ) , והשוו במיוחד אל קינה אחרת על חורבן ירושלים ומקדשה : " למה תשיב ידך וימינך" ( תהילים עד , יא ) . הסגת היד אחור פינתה את הדרך בפני האויבים . אלוהים לא הסתפק בכך אלא גם שרף את העיר והעם באש : " ויבער ביעקב כאש להבה אכלה סביב " . הפועל " ויבער " הוא פועל עומד ואולי נושאו הוא " חרי אף " האל , אך יתכן שמשמעותו כאן היא כפועל יוצא , וכדברי ר ' יוסף כספי האומר : " היותר נכון אצלי שהוא [ פועל ] יוצא והוא רמז לה '" , כאילו נאמר " ויבער " . קיים קשר ענייני - לשוני בין השורש חר " ה - שממנו נגזר " חרי אף " - שבראש הפסוק , לבין הבעירה שבסיומו , בין הכעס האלוהי ובין תוצאתו , והשוו לעיל : " אשר הוגה ה ' ביום חרון אפו . ממרום שלח אש בעצמותיי " ( א , יב - יג ) . לצירוף " אש להבה " , שעניינו באש לוהטת וחמה במיוחד , ראו גם : " בוער כאש להבה " ( הושע ז , ו ) . האש " אכלה סביב " , כי השורש אכ " ל הוא לשון רווחת לכיליון באש ( כגון שמות ג , ב : " והנה הסנה בוער באש והסנה איננו אוכל " ) . אש זו מכתרת את קרבנותיה מכל צד ואלה לא יוכלו לנוס מפניה , וראו : " ופקדתי עליכם כפרי מעלליכם נאום ה ' והצתי אש ביערה ואכלה כל סביביה " ( ירמיה כא , יד ) . עשר קרנות הן על פסוקנו נאמר במדרש איכה רבה כי הוא מתקשר אל שורה של פסוקים המזכירים קרן , שהראשון שבהם בא בקורות אברהם , והאחרון בהם עניינו במשיח : " עשר קרנות הן : קרנו של אברהם , קרנו של יצחק , קרנו של יוסף , קרנו של משה , קרנה של תורה , קרנה של כהונה , קרנה של לוויה , קרנה של נבואה , קרנו של בית המקדש , קרנו של ישראל , ויש אומרים קרנו של משיח " , והולך המדרש ומוכיח טענה זו בעזרת פסוקים שונים - לא פעם בסיוע מדרשים ורמזי מדרשים - כגון הזכרת האיל בעקידת יצחק ,

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר