מבוא

עמוד:10

היא העובדה כי במהלך המחקר , בעקבות הקשבה לסיפוריהם של הסטודנטים - מורים ובמקביל עיון בספרות המחקר , שיניתי את תפיסתי בדבר הידע של המורים , חשיבתם ותהליכי הכשרתם , תפיסות שייחשפו בספר זה ויבואו לידי ביטוי בין היתר בפרק המסכם ובו המלצות למתווה חלופי להכשרה . הנתונים שנאספו ( אלפי דפים מתוכתבים של תצפיות וראיונות ) וזוויות ההסתכלות המגוונות הנוגעות לסוגיות רבות בתחום הכשרת המורים וצמיחתם הפדגוגית , מכילים יותר משאפשר לכלול בספר אחד , שגם הוא אינו מצומצם בהיקפו . על כן תמונת המחקר שהתקבלה תוצג בשני ספרים . האחד , המונח לפניכם , עוסק כאמור בסוגיית הכשרת המורים ; והשני , שיבוא בעקבותיו , יעסוק בסוגיית צמיחת המורים לנוכח אתגרי השינוי העומדים לפניהם . אני אמנם חתום על הספר , וכל מכשלותיו , אם יהיו , הן באחריותי . אבל לצמיחתו שותפים רבים . ראשונים לתודות יבואו הסטודנטים - מורים , משתתפי מחזור א' ברביבים . רובם ככולם שיתפו פעולה בכל שנות המחקר , נאותו שנצפה עליהם בכיתותיהם ומצאו את הזמן הראוי להיפגש עם החוקרים - מראיינים ולחשוף לפניהם את תפיסותיהם ואת נקודת ראותם . אני רוצה להאמין כי לא פחות משאנחנו כחוקרים יצאנו נשכרים מסיפוריהם , גם הם יצאו נשכרים מההזדמנות שניתנה להם לספר את סיפורם כאמצעי לגיבוש דרכם כמורים ולשיפור דרכי ההוראה . אף שאחדים מהמשתתפים היו מוכנים להזדהות בשמם ובפרטיהם , השמות המופיעים בספר בדויים והשתדלנו ככל האפשר להעלים פרטים אישיים מזהים . ייתכן מאוד שבקריאת הספר יצליח כל אחד מהם לזהות את עצמו , אך אני מאמין כי אנשים חיצוניים , גם אם הם קרובים לנחקרים , לא יצליחו לזהותם . יש פרטים חשובים שלא יכולנו לסלק כמו למשל היות המשתתף דתי או חילוני . יש לציין כי לכל אורך המחקר לא הצהיר אף לא אחד מהמשתתפים כי אין לו עניין להשתתף בו , אבל כשלא היינו משוכנעים במידת העניין , הנחנו למשתתפים ולא לחצנו . באופן זה מבין 21 מסיימי התכנית כלל המחקר בדרך כלל 18 משתתפים . בשנה הראשונה , כשהיו בתכנית 24 משתתפים , התייחסנו ל - 22 מהם . במהלך השנים פרשו שלושה ונגרעו מהמחקר . רוב המשתתפים השתתפו במחקר בכל שנותיו , אחדים עשו הפסקות שנבעו מסיבות טכניות או מחופשות לימודים או עבודה . באופן זה יש סוגיות מחקריות שבהן בא לידי ביטוי מספר קטן יותר של משתתפים . אני מקווה כי הספר יהיה לבוגרי המחזור הראשון של התכנית מזכרת לתקופה משמעותית בחייהם , וכי הם ירוו נחת מאפשרותם לתרום מניסיונם לפיתוח התחום של הכשרת המורים .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר