פרולוג

עמוד:10

משהו על אהבה ואינטימיות ועל התאהבות מלווה בחוויה מטלטלת ועל המפגש של התנסות אישית עם ה " עולם " . היום שני הסיפורים נותנים ביטוי לקשר שלא ניתן להתרה בין האישי לחברתי , בין הפעולה לבין ההוויה , בין עשייה לבין משמעותה . שני הסיפורים מעלים שאלה כפולה על המקומות הסימבוליים של הכתיבה במארג האנושי : האחת היא מאיזה מקום ( חברתי , אידיאולוגי , פילוסופי , דידקטי , דמיוני ... ) כותבים ? השאלה השנייה היא מה קוראים במקום הכתוב הזה ? איזה סוג של טקסט מחפשים וחושפים במארג הקולות הכתובים ? כי זוהי נקודת מוצא - כל כתיבה שואלת משהו על אופני קריאתה ועל דרכי פרשנותה . היא שואלת דבר - מה על המבט הזה הנפרד ממנה כדי לייצר אותה כאובייקט , לחשוף את מהותה כטקסט כתוב הנבדל מהסובייקט שיצר אותה . הסיפור הראשון מציג משהו על האופן הלא - מודע שבו אנחנו לומדים ; וגם משהו לא מסותת על אהבה , על סקרנות , על מבט מן הצד , על מרחב מוגן , על חשיפה , על שותפות . מבלי לשים לב , שכבות של ידע נטמעות בגוף וברקמתו , מעצבות חוויה , מעוררות את החושים ומסמנות את הדרך למופשט . בשבילי , לכתוב זה קודם כול לחוש את הגוף בפעולה , להתחבר למקום הפנימי / חיצוני שממנו כותבים . מרחב הכתיבה הוא - " unheimlich " משמע אותו מקום ביתי , בטוח ומוכר אך גם מקום מפחיד , סורר , מעודד זרות , מעורר את המפלצות האישיות שאת שמן אין איש יודע . ובגלל היבט זה המקופל במעשה הכתיבה , לכתוב זה לא מעשה נעדר סכנות : כל מילה מעוררת אסוציאציות ורגשות , לוקחת לכל מיני מקומות , חלקם שגרתיים וחלקם לא - צפויים ; כל מילה , כמו ריזום ( , ( rhizome נמנעת מלהשתקע במקום אחד , דורשת תשומת לב ומוכנה להתנער unheimlich 1 ( המאוים או האלביתי ) היא המילה הגרמנית שבה נעזר פרויד ( 1919 ) כדי לתאר חרדה או תחושת מועקה ביחס לדבר - מה מוכר , נהיר , ביתי , אינטימי . עצם הזרות והצמרמורת שוהות בתוך מה שהינו קרוב ומוכר . הביטוי מדגיש את המסתורין ואת הצד המאיים והאפל שבתופעות המוכרות , כולל טבעו של האדם . ( יש לזכור שהמסה נכתבה מיד לאחר מלחמת העולם הראשונה . ) 2 ״ריזום״ הוא שם בוטני שנועד לתאר צמחים אשר השורשים שלהם גדלים לרוחב ומצמיחים צמחים על פני שטח רחב , כגון תפוחי אדמה . שם זה נבחר על ידי הוגי הדעות ג ' יל דלז ופליקס גואטרי ( Deleuze & Guatari , 1978 ) כדי להנגיד בין תרבות עץ ליניארית ובין תרבות הריזום המתפשטת לרוחב , מקשרת בין נקודות שונות ומייצרת " מהפכה " בתפיסת התרבות . קראתי את ספרם בתחילת שנות ה - , 80 ורוחו החתרנית והחופשית השאירה עליי רושם עז בתחילת דרכי בהדרכת סדנאות . בספר צנום זה הם גם הציעו , באופן גולמי , את הקריאה כ " מכונת קריאה " , ככלי המאפשר להפיק תוצרים מסוימים .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר