מחשבות לפני הפרולוג

עמוד:7

מחשבות לפני הפרולוג מה מקומה של הכתיבה בהוויה האנושית ? מה הקשר בין כתיבה וקריאה , בין חשיבה , למידה וגילוי עצמי ? האם אלו הם רק שמות המנסים לגעת בתופעה מורכבת החומקת מהבנתנו ? האם יש דרך לומר את ההוויה ? בעיניי , הכתיבה היא מסע אל מעמקי הנפש , אל האחר הדר בתוכנו . הכתיבה היא גם מסע אל הזולת . כתיבה עניינית ותכליתית מוגשת לקוראים כאילו " אחת היא " ; לעומתה , הכתיבה המתקיימת במרחב סדנה היא מפוצלת ורב - רובדית מן הרגע הראשון . לשפה הכתובה תפקידים רבים הנחקרים ונלמדים במסגרות ובתחומי דעת שונים : בלשנות , סוציולוגיה , פסיכולוגיה , אנתרופולוגיה , ספרות , סמיוטיקה , פוליטיקה , כלכלה התנהגותית ועוד . ספר זה מציע אפשרות נוספת להתנסות וחקירה - הוא מתאר מסגרת רעיונית ומעשית לעיסוק בכתיבה : סדנה . ייעודה של מסגרת זו הוא לפתח , בעזרת התנסות בכתיבה , מודעות ותשומת לב לרב - קוליות שבטקסטים . זהו הבסיס ללמידה , לפיתוח יצירתיות ולעידוד תהליך של שינוי בכותבים . בסדנה מתפתחת ומתעדנת המודעות לשפה ולאופנים הרבים שבהם היא מייצרת משמעות . יצירת משמעות במרחב הסדנה אינה דבר " מובן מאליו" או פעולה סתמית . זוהי פעולה שבאמצעותה הסובייקט הכותב הולך ונבנה , הולך ומגלה את עצמו כתוצר של כתיבתו . מטפורות שונות על מהות הכתיבה ועל מה היא מאפשרת עולות וצפות במרחב הסדנה , מתפתחות ומשתנות בחיי הקבוצה הכותבת . הכתיבה משקפת כך תהליך טרנספורמטיבי ומעצב . לא תמצאו בספר זה תורה סדורה אלא הצעת גישה לעבודה מתמשכת , הנבנית רבדים - רבדים ובהתאמה אישית . גישה זו מציעה שימוש מרענן בידע טקסטואלי , לצד דרכי הנחיה התורמות לעיצוב מרחב יצירתי , מאתגר ובטוח שבו ניתן לפתח סדנת כתיבה . לשם כך אתאר משימות כתיבה שונות ואסביר את ההנחות האסתטיות , החשיבתיות והתרבותיות המאפשרות את הפעלתן . ההתייחסות לכל משימת כתיבה תחשוף היבט אחר של הטקסט ושל האפשרות לדון בו . אין אחידות בהצעות לדרכי ההתייחסות , וניתן ליצור הצלבות אישיות בין משימת הכתיבה והדרך לחקור אותה . דרכי החקירה הן בגדר הצעה והן

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר