1. מבוא

עמוד:13

. 1 מבוא מדוע אפקטיביות הממשלה במדינות מסוימות גבוהה מאשר באחרות ? שאלת מחקר זו מקבלת יותר ויותר תשומת לב מצד חוקרי מדעי החברה , אך תחום זה עדיין עושה את צעדיו הראשונים . בפרט הדברים נכונים לגבי ההשלכות המוגבלות שעולות מתחום מחקר זה על עיצוב מדיניות לשיפור אפקטיביות השירות הציבורי . החשיבות של חקר הגורמים שמשפיעים על איכות השירות הציבורי נובעת מהשפעתה המובהקת על היבטים שונים של איכות החיים . חשיבות זו מוצאת את ביטויה גם במאמץ שמשקיעים מוסדות בינלאומיים מרכזיים , כמו הבנק העולמי והארגון לשיתוף פעולה כלכלי ופיתוח ( , ( OECD בפיתוח ובפרסום של מדדים שנועדו לייצג את מידת האפקטיביות , המשילות , היעילות או האיכות של השירות הציבורי . המחקרים שנעשו עד כה מצאו כי איכות השירות הציבורי גבוהה יותר במדינות עשירות יותר , במדינות השייכות למסורת המשפט האנגלי , במדינות פרוטסטנטיות ( בהשוואה למדינות קתוליות או מוסלמיות ) , במדינות שיש להן מסורות אזרחיות ובמדינות שהמבנה החברתי שלהן הומוגני יותר ( Putnam , 1993 ; La Porta et al ,. 1999 ; Serra , . ( 2006 ; Triesman , 2007 אמנם ממצאים אלה תורמים להבנת השונות בין מדינות באיכות השירות הציבורי , אך אין להם ערך רב לעיצוב מדיניות . המשתנים שנמצאו כבעלי השפעה על איכות השירות הציבורי , כמו המבנה החברתי והאמונה הדתית של תושבי המדינה , אינם נתונים להשפעת מדינאים . בשנים האחרונות פורסמו עבודות אחדות שמתקדמות עוד שלב מבחינת השלכות המדיניות אך עדיין רק מיעוטן מספקות מרשם קונקרטי למדינאים . בהקשר זה נסתפק באזכור שתי עבודות בלבד . האחת בחנה את ההשפעה של מתן דין וחשבון לבוחרים על טיב השירות הציבורי , שנמדד על פי מידת השחיתות הנתפסת ( . ( Adsera , Boix , and Payne , 2003 חוקרים אלה מצאו כי תפוצת העיתונים , ששימשה מדד למתן דין וחשבון , מסבירה חלק חשוב בשונות של השחיתות הציבורית בין מדינות ( בצד עוצמת הדמוקרטיה , שתורמת להסבר ההבדלים אך במידה פחותה בהרבה ) . ממחקר זה משתמע כי עיצוב מבנה מוסדי שמגדיל את הסיכויים שהדרג הפוליטי ייתן * עבודה זו נעשתה במסגרת מחקר שהתקיים במכון הישראלי לדמוקרטיה . אני מודה לאריאל גולדשטיין על עזרתו בהכנתה . תודה גם לסער אלון – ברקת , אבי בן בסט , שרון גלעד , משה מאור רענן סוליציאנו – קינן ומישל סטרבצ ' ינסקי על הערותיהם המועילות . 1 בן בסט ודהן ( 2014 ) פרסמו לאחרונה עבודה שהתמקדה בהשפעת חוקי המימון של פעילות פוליטית על מידת השחיתות בחתך רוחב של מדינות . עבודה זו מצאה שהגבלת תרומות פרטיות תורמת לליבוי השחיתות ואילו הרגולציה של מימון ציבורי לפעילות פוליטית מצננת שחיתות . העבודה מציעה המלצות קונקרטיות לדרג הפוליטי .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר