פתח דבר

עמוד:10

ספרות האגדה הייחודית לה , המורכבת ממאות יצירות מיניאטוריות אנונימיות , יצירות שעניינן שכלול הנפש , תיקון האדם ויצירת חברת מופת בעולם חסר צדק . המפעל התרבותי הזה מסעיר ומושך ומגייס גם אותי , ובמידת היכולת שלי בחיי כיהודייה , כאישה , כשליחת ציבור , אני מבקשת לקחת ב ו חלק . מהו התלמוד ? כדי לפשט את התשובה מאוד , אפשר להמשיל את הספרות היהודית הקנונית לעוגה אחת גדולה : שכבת הבסיס , הבצק , היא התנ " ך - תורה , נביאים וכתובים , המוכרים לכל בוגרי ובוגרות מערכת החינוך הממלכתית . השכבה השנייה היא המשנה , שנערכה עד לסוף המאה השנייה לספירה . השכבה השלישית שמעל למשנה היא התלמוד , המכונה גם גמרא . התלמוד הירושלמי נערך בטבריה במאה הרביעית ובמאה החמישית נערך בבבל התלמוד הבבלי . זה וגם זה ערוכים כפסיפס מופלא העשוי מגוון שיחות ודיונים שכולם פירוש למשנה . התלמוד הוא הקרם שבראש העוגה . הוא הקורפוס המרכזי ביהדות כפי שאנו מכירים אותה . הספרים הגדולים של התרבות העברית שונים בהיקפם : אם נתבונן בהם על המדף , התנ " ך אינו אלא ספר אחד עב כרס . המשנה , הרחבה מעט יותר , בנויה משישה ספרים הקרויים סדרים , ואילו התלמוד מהווה מדף שלם של לימוד מפורט ותגובה עשירה למשנה . כל שאר המדפים בספרייה היהודית הקלאסית מלאים תגובות ודיונים , ספריות קטנות העוסקות במקורות הראשונים . ובספרייה שלי , גם הספרות העברית החדשה מנהלת דיאלוג על - זמני רדיקלי ודמוקרטי עם הספרות הקנונית . ובמידת - מה כך גם אנחנו , הקוראים , ואני עכשיו , בספר זה . אף על פי שאין אחידות תוכנית בין ה " ספריות " השונות של התרבות העברית - יהודית , כולן מתארות ומהוות שיחה על - זמנית אחת שבין יהודי / יה לעולמ / ה , לכל מישורי הקיום האנושי ולמי שאמר והיה העולם .

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר