מבוא

עמוד:13

וקהילות חשובות בזרם האורתודוקסי עצמו , לשלל גווניו , ואילו ' מדע היהדות' האורתודוקסי התפרש למעשה על רוב תחומי ' מדע היהדות ' . שנית , היא לא נחשבה לחלק מלימוד התורה , אלא תחום משני שאין בו ערך עצמי , ולכן על פי רוב לא האליטה הרבנית עסקה בכתיבתה , אלא עסקנים בעלי כישרון ספרותי , כדברי העסקן האורתודוקסי יעקב ליפשיץ מקובנה : ' איננו זקוקים להטיל על גדולי חכמי התורה בעלי המוח , כי היא רק מלאכת סופרים חכמים יראי אלהים בעלי ספרות טהורה ונקית הדעה והדבור ' . לעומת זאת ' מדע היהדות' האורתודוקסי הכיר בערך העצמי שבמחקר היהדות וראה בו שליחות נעלה , ועל כן שאפו החוקרים האורתודוקסים שהאליטה הרבנית תצטרף לשורותיו . תחום המחקר של ' מדע היהדות ' הוא אמנם תחום ותיק , ונכתבו בו עשרות מחקרים שהאירו נקודות מבט שונות על תנועה היסטורית זו . כמו שראינו גם תחום המחקר של ההיסטוריוגרפיה האורתודוקסית הוכר בשנים האחרונות בתור נושא העומד בפני עצמו , ולפיכך נערכו בשני העשורים האחרונים מחקרים למיניהם שיצאו מתוך הנחת יסוד זו . אך ' מדע היהדות ' האורתודוקסי לא הוכר עד עתה במחקר בתור תחום נפרד , ולכן קיימים כיום רק מחקרים נקודתיים העוסקים בחוקר מסוים או במוסד מסוים , אך אין שום מחקר שרואה את הנושא כמכלול , שצריך להתייחס אליו בהתאם . יש לציין כי ' מדע היהדות ' האורתודוקסי נוצר מתוך הנאו -אורתודוקסיה הגרמנית ורק אחר כך הגיע לעוד מרחבים גאוגרפיים אורתודוקסיים . כמה מחקרים נעשו על בית המדרש לרבנים בברלין , שפעל בשנים . 1938 – 1873 אליעזר שטרן , מרדכי ברויאר ( בספרו ' עדה ודיוקנה ' [ ירושלים תשנ " א ]) ודוד אלינסון כתבו על בית המדרש לרבנים מכמה היבטים . ההיבט החשוב לענייננו הוא מקומו של מחקר מדעי היהדות באורתודוקסיה הגרמנית . הם תיארו את הפולמוס שהתנהל בין אסכולת פרנקפורט בראשות רש " ר הירש ובין אסכולת ברלין בראשות הרב הילדסהיימר , פולמוס שנסב על השאלה אם יהודי אורתודוקסי צריך להשתתף באופן פעיל ב ' מדע היהדות ' . הם הסיקו שאנשי אסכולת פרנקפורט שללו השתתפות אורתודוקסית ב ' מדע היהדות ' , ולעומתם אנשי אסכולת ברלין השתתפו בה באופן פעיל ביותר . לדעת ברויאר , אנשי בית 5 ליפשיץ תרס " ג , עמ ' . 537 – 536 6 מלבד המחקרים שהובאו בהערות , 4 – 2 ראו גרטנר תשס " ב , עמ ' ; 336 – 293 אסף תשס " ו , עמ ' ; 130 – 52 ברנאי תשס " א , עמ ' . 141 – 120 7 שטרן תשל " ח , עמ ' . 320 – 299 Ellenson 1990 ; Ellenson 1988 , pp . 27 - 40 8

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר