הקדמה

עמוד:10

שלא חוו התנסות דומה , להתעשר מהתנסותה של חוקרת אחת . מתוך ריבוי החוויות והאירועים נבחרו המשמעותיים ביותר , במטרה לדלות מתוך הסיפור הפרטיקולרי תובנות רחבות על עולם הכשרת המורים ( . ( Trahar , 2009 המתודולוגיה שנבחרה לצורך ביצוע המחקר היא מתודולוגיה איכותנית , מחקר אתנוגרפי . על מנת לבצע מחקר אתנוגרפי נדרש האתנוגרף לשינויים במקום מגוריו ובתנאי המחייה שלו , בהרגליו הקבועים ובאורחות חייו . הוא נדרש להצטרף ולחיות בתרבות ובחברה השונות מן המוכר לו ולהקדיש את זמנו למחקר , ללמידה ולאיסוף נתונים . שהייה כזו הופכת לחוויה אישית מקצועית ייחודית העמוסה באירועים ובהתנסויות . בספר מוצגות פנים שונות של המחקר האתנוגרפי שביצעתי , כחוקרת המתמחה ומתמקדת בעשייה המחקרית אקדמית של אנשי הכשרת המורים . מכיוון שנוצרו תנאים שאפשרו את ביצוע המחקר , ומכיוון שסופקו כל התשתיות הנדרשות , ניתן היה להתמקד בעשייה מחקרית משמעותית וארוכת טווח . התחנות השונות במסע המחקרי אפשרו לי להתבונן בשדה המחקר מזוויות שונות , למלא תפקידים שונים ולהציג את ממצאי המחקר באמצעות קולות שונים . בספר מוצגים הדברים מנקודות מבט שונות , המאפשרות לנוע בטבעיות בין הנתונים שנאספו לבין האינטרפרטציות המחקריות שניתנו להתרחשויות . האפשרות לבחון את הדברים מנקודות מבט שונות וברמות שונות של מעורבות באה לידי ביטוי בקולות המציגים את המסקנות והתובנות מההיבט המחקרי ומההיבט האקדמי בהכשרת המורים . הספר מציג זוויות ראייה שונות , שכל אחת מהן משמיעה את קולו של אחד התפקידים שמילאתי בזמן המחקר : הקול של מכשיר המורים , הקול של איש האקדמיה , הקול של החוקר , הקול של הסטודנט והקול של איש החינוך הישראלי . הטקסטים בספר מובאים בשלושה סוגים של מופעי כתיבה : • מופע כתיבה שהוא טקסט עיוני תיאורי , המתאר את הליכי המחקר האתנוגרפי ודרכי ביצועו . • מופע כתיבה שהוא טקסט נרטיבי רפלקטיבי המתאר נרטיבים אישיים שלי כחוקרת המעלים אירועים , סיטואציות וחוויות

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר