בשער הספר

עמוד:7

בשער הספר החינוך עמר במרכו התעניינותו ועשייתו של זלמן שזר . עס קרם המדינה נתמנה לשר החינוך והתרבות הראשון של ישראל , ומשפרש מן הממשלה וגבדור להנהלה הציונית עמד במשך שנים בראע המחלקה לחינוך ותרבות בגולה , עד שנבחר לנשיא המדינה . שזר לא ניגש למעשה החינוכי כעסקן , אלא כהוגה וכאדם בעל השקפות ורעיונות מוצקים בתחום החינוך , הוא היטיב לדעת כי עתיד האומה ועתיד העם במדינה — יסודם בתימה הוא ראה נכוחה את הבעיות הקשות העומדות בפני ציבור המחנכים ובפני מנהלי החינוך , במדינה קובצת גלויות . לא התעלם משום בעיה , ובמקום שניתן היה , אף הציע פיתרתות , בחרדה ראה את התנתקותם של בני הדור הצעיר בגולה מגרף האומה . במסעותיו על פני הפזורה היהודית למד ממראה עיניים על חידלונו של החינוך היהודי ועל סכנת ההתבוללות . שזר , ההיסטוריון , לעולם ראה את היום יום במסכת הרחבה של קורות עם ישראל וגורלה ומשום כך נשארים הדברים שאמר בשעתם ולשעתם , יפים ואקטואליים תמיד . " ממשמרת למשמרת " הוא לפי תוכניתו המקורית של שזר עצמו כרך שני ל " בחצר המטרה " . בספר הראשון כינס דברים עד קום המדינה ובספר שלפנינו ביקש ליתן את תקופת המעבר שבחילופי תקופות באומה . שזר היה גאה על כך שזכה לשמש שר ההעוך והתרבות הראשון של ישראל . גולת הכותרת של עשייתו כשר וזיתה לו הגשת חוק חינוך חובה חינם במדינה . הוא ראה זכות גדולה לעצמו ולמדינה בקבלת החרק מיד עם קום המדינה . משרחקו הימים , והוא בחן את הדברים מתוך פרספק סיבה של זמן . נוכח בחשיבות המעשה שעשה . וכשדרש לבלול בספר גם את הצעת החרק ובם את החוק עצמו , את נארמיו בעת הגשת החרק ואת תשובותיו ואת דברי המסתייגים בסעיפים ממנו , לא פעלה אצלו החרדה שמא יישכח פועלו . הוא ביקש לחזור ולהביא לתודעת האומה את חשי-בותו של החינוך ואת העובדה שמדינה ענייה , הנאבקת על חייה , ראתה מיד עם הקמתה לחוקק חוק זה . בכך ראה דבר מחייב את אזרחי המדינה .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר