הקדמה

עמוד:8

הגומלין הללו מתוך מטרה לפשט את תמונתה המורכבת של המציאות החינוכית הקיימת בחברה ( . ( Giddens , 1997 ; Macionis , 1997 בעניין זה אנו מניחות , כי במציאות החברתית לא מתקיימת אמת אחת בלבד , אלא קיים מגוון רחב של זוויות ראייה , היוצר יחד תמונה הוליסטית ומדויקת יותר של המציאות החינוכית חברתית . זוויות ראייה אלה על גיוונן , על ריבוין ועל מורכבותן הן שמהוות , למעשה , את לב ליבה של הסוציולוגיה . לכל אחת מן הפרדיגמות הסוציולוגיות הללו נלוות שיטות מחקר תואמות , אשר באמצעותן נבחנות מורכבותה של כל פרדיגמה והתיאוריות עליהן היא נשענת . בכל פרק בספר תוצגנה דוגמאות של מחקרים העושים שימוש בשיטות מחקר אלה . השער השני של ספר זה " שימור ואיתגור אידיאולוגיות בחינוך" יתאר את יחסי הגומלין שבין מערכת החינוך הפורמאלית והבלתי פורמאלית לבין אידיאולוגיות חברתיות . אמנם , קיים מגוון רחב של אידיאולוגיות חברתיות , אולם אנו מתמקדות באידיאולוגיות של צדק חברתי . לעניין זה , אנו נשענות על ספרו של מיכאל וולצר ( , Walzer , ( 1983 המתאר את האידיאולוגיות של צדק חברתי במונחים של חלוקת משאבים ו " טובין " על פי עקרונות צדק וכללי חלוקה הייחודיים לכל אחת מן הספרות החברתיות השונות הרווחות בחברה הרחבה , כמו למשל , ספרת הפוליטיקה אשר המשאב המרכזי המחולק בה הוא כוח וספרת הכלכלה , אשר המשאבים המחולקים בה הם כסף והכנסות . בתוך כך , אנו מדגישות באופן מיוחד את ספרת החינוך אשר בה מחולקים משאבים כמו ציונים , מקומות לימוד והזכות לחינוך . תכליתן של אידיאולוגיות של צדק חברתי אלו הינה להצדיק מצבים של שוויון ואי שוויון הן במערכת החינוך והן בחברה הרחבה ולאתגר אותם . לעתים מתקיימים מצבים בהם מערכת החינוך משמרת אידיאולוגיות קיימות ולעתים , היא מאתגרת אותן . ולהיפך , לעתים , האידיאולוגיות עצמן המאפיינות את החברה הרחבה מאתגרות ומובילות לשינויים בתוך מערכת החינוך ולעתים הן עושות שימוש במערכת החינוך והופכות אותה למעין מנגנון להטמעת האידיאולוגיה בקרב יחידים ושימורה . שני שעריו של הספר על פרקיהם השונים עשויים לעמוד כיחידות נפרדות בפני עצמן . אולם ניתן להתחקות אחר הרעיון המקשר בין שני השערים והוא ששניהם עוסקים ומתארים את אי השוויון החברתי על גווניו השונים . בעוד שהשער הראשון עוסק בתיאור פרדיגמאטי של

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר