מבוא עמנואל גרופר, שלמה רומי, מירב סלקובסקי

עמוד:11

הפרק השני , " השפעת התכנית ' מורשת יהודי אתיופיה ' על זהות תרבותית , עמדות תרבות והסתגלות לימודית וחברתית בקרב בני נוער יוצאי אתיופיה בחינוך הפנימייתי " , כתבו בליינש יצחק - מקונן ואביגיל ינון . הוא דן בעולים מאתיופיה , אוכלוסייה אשר חווה מעבר בין - תרבותי קשה ומורכב . עניינו של המחקר המתואר בפרק זה הוא ניסיון מקורי לקדם בני נוער שעלו מאתיופיה באמצעות תכניות לימודים מיוחדות המתמקדות בתרבות המוצא . תכניות אלו נלמדות בפנימיות חינוכיות ועוסקות במורשת יהדות אתיופיה . המחקר בדק את מידת ההשפעה שיש להשתתפות בתכנית זו על תפקודם ועל תחושותיהם של בני הנוער . פעילותם של עובדים חינוכיים - טיפוליים אמורה להיות שונה מעבודת המחנך , כמו גם מפעולתו של המטפל המקצועי . היא אמורה להיות אקלקטית ולכלול מאפיינים של שני התחומים . את הפרק השלישי בשער זה , " תרומתן של הגישה האקזיסטנציאליסטית ושל הגישה האינטרסובייקטיבית להגדרת ההתערבות החינוכית - טיפולית " , כתבה חנה חימי . זהו מאמר עיוני אשר טוען כי השילוב בין שתי גישות תאורטיות , התאוריה האקזיסטנציאליסטית והגישה האינטרסובייקטיבית , עשוי לשמש בסיס להצגת מודל המגדיר את פעולתם של עובדים חינוכיים - טיפוליים . בנושא זה של דרכי פעולה ייחודיות לעובדים חינוכיים - טיפוליים עוסקים גם שני הפרקים הבאים . בפרק הרביעי , " דמיון ביצירה : שילוב דמיון מודרך בטיפול באמנות עבור בני נוער במצבי סיכון" מאת דליה מאיר , מציג שימוש במתודולוגיה ייחודית – שילוב של דמיון מודרך ואמצעים אמנותיים בטיפול אשר נועד לקדם בני נוער בסיכון . בפרק החמישי , " משחקי תפקידים במשפחה : צוהר להבנת מצוקתם של מתבגרים " מאת נורית לוי , מוצג שימוש במשחקי תפקידים במשפחה כאמצעי להבנת מצוקותיהם של מתבגרים הנמצאים במצבי סיכון וכבסיס לגיבוש דרכי התערבות מתאימות . את הפרק השישי , " שילוב הקוד הבלתי - פורמלי בסביבה טיפולית : טריאלוג – מודל להתערבות חינוכית - טיפולית עבור מתבגרים במצבי סיכון " , כתבו שלי נתן ומירב סלקובסקי . פרק זה מציג את ייחודן של התערבויות חינוכיות - טיפוליות במרחב הבלתי - פורמלי , ודגם ההתערבות המתואר בו משלב בין הפדגוגיה הבלתי-פורמלית לבין גישת הסביבה הטיפולית . דגם ההתערבות הזה גובש בעקבות התנסות בעבודה עם בני נוער בסיכון במגוון זירות בלתי - פורמליות , והוא מציע דרכי התמודדות עם ההתנגדויות הרבות של בני הנוער לטיפול ועם קשייהם ליצור קשרים משמעותיים עם מבוגרים לצורך קבלת עזרה ותמיכה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר