מבוא עמנואל גרופר, שלמה רומי, מירב סלקובסקי

עמוד:8

העיקרון המארגן הראשון הוא היותו של התחום אקלקטי ( לקטני ) . מקורות הידע שלו שאובים מדיסציפלינות רבות : אין תחום דעת אחד של מושגים ותאוריות אשר מסוגל להסביר את כל ההיבטים והתופעות שעניינם ילדים ונוער במצבי סיכון , אלא יש צורך במגוון של תחומים דיסציפלינריים כדי להקיף את מלוא הידע המצוי בתחום – כמו גם כדי לממש דרכים להכשרה , להנחיה מקצועית ולמחקר הייחודי לתחום זה . הדיסציפלינות העיקריות שהעבודה עם ילדים ונוער במצבי סיכון שואבת מהן את מקורות הידע האקלקטי שלה הן פסיכולוגיה התפתחותית וחברתית , עבודה סוציאלית , סוציולוגיה , אנתרופולוגיה , חינוך ( ובייחוד חינוך בלתי - פורמלי ) , קרימינולוגיה , משפטים וכלכלה . ביטוי לשלב ההתפתחותי הראשוני ולמורכבות של התחום הוא העדר הגדרה מדויקת ומוסכמת על הכול בדבר מאפייניהם של בני הנוער המהווים את אוכלוסיית היעד הייחודית . הגדרות המצוקה ומצבי הסיכון רחבות מאוד ( תאורטית ומעשית ) , ועל כן קשה לגבש הסכמה . עם זאת , קיימת מידה רבה של הסכמה בסוגיה זו בין הפעילים בשדה לבין אנשי המחקר . בהקשר הזה חשוב לציין כי אף שבספר הנוכחי אנו עורכים סקירה של התופעה ושל התפתחות ההגדרות ( בעיקר בכרך הראשון ) , אנו מודעים לקיומה של חזרה מסוימת על ההגדרות בחלק מן הפרקים . אנו סבורים כי יש צורך בכך , וזאת על מנת להציג את מורכבותה של התופעה ואת גווניה הרבים . לפיכך אנו ממליצים לקוראי הכרך השני לעיין בפרקים הפותחים את הכרך הראשון של הספר , פרקים אשר מוצגת בהם סקירה מפורטת ועדכנית של הגדרות , תפיסות עולם ודרכי התפתחותו של התחום . העיקרון המארגן השני הוא הזירה הייחודית שמרבית הפעילות בתחומים של קידום ילדים ובני נוער בסיכון ובמצוקה מתרחשת בה – זירת החינוך הבלתי - פורמלי . הכללים בה שונים מאלה הנהוגים בזירת החינוך הפורמלי , אם כי המגע והממשקים בין שתי הזירות הללו הולכים ומתהדקים . הקוראים בספר יכולים למצוא הד לכך באותם הפרקים אשר משלבים בין סקירת המתרחש בזירה הפורמלית לבין בחינת הממדים הבלתי - פורמליים . הממד הבלתי - פורמלי מחייב תובנות פדגוגיות אחרות מאלו המקובלות בהקשר של סוג התקשורת שבין החניך - התלמיד לבין המדריך - המורה . נוסף על כך הזירה הבלתי - פורמלית בתחום של קידום ילדים ובני נוער בסיכון מתאפיינת בפעילות התנדבותית של בני הנוער , ביצירה מכוונת של הזדמנויות שמיועדות להעצמתם , כמו גם ביצירת אווירה חינוכית המאפשרת למתבגרים " פסק זמן"

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר