פרק 1 טיוטור? מנטור? חונך? מנחה? בירור מושגי

עמוד:13

פרק : 1 טיוטור ? מנטור ? חונך ? מנחה ? בירור מושגי גלעדה אבישר Mentoring is a fundamental form of human development where one person invests time , energy and personal know - how in assisting the growth and ability of another person . Mentoring is a journey mentors and mentees embark on together . ) Green - Powell , 2010 . p . 104 ( מבוא מונחים כמו טיוטור או מנטור מוכרים לכולנו מחיי היום - יום , וכמוהם המונחים בשפה העברית : מנחה , חונך או מתרגל . לרבים מאתנו הם מוכרים משימושם בעולם האקדמי , כמו למשל המנחה בעבודת המחקר בלימודים לתארים מתקדמים או המתרגל בסמינריון . פרק זה עוסק בבירור המושגים הקשורים במציאות שבה מתקיימת מערכת יחסים מקצועית בין מבוגרים , בדרך כלל שניים : האחד מהם מומחה , ותיק ובעל ניסיון ; והאחר , גם אם מומחה , הוא עודנו טירון וחסר ניסיון או בעל ניסיון מועט . מערכת יחסים כגון זו מתקיימת במקומות עבודה מסוגים שונים וגם במוסדות להשכלה גבוהה . מטרת - העל של הקשר הזה היא שהוותיק יחנוך את הטירון ויעניק לו ליווי והנחיה ככל הנדרש כדי שיוכל להשתלב ולתפקד כראוי . בפרק זה אנו משתמשים במונח העברי הנחיה כתרגום לפעילות המנטור ( mentoring ) ובמונח העברי חונכות או תרגול לפעילות הטיוטור ( . ( tutoring בשני המקרים מדובר במפגש בין שניים , שבו המנחה או החונך הוא " בעל הכוח" הבא לידי ביטוי בידע , בהיכרות עם הסביבה , בניסיון קודם , בבכירות מקצועית . פעמים רבות הוא נתפס כדמות לחיקוי , כמורה , כנותן חסות , כמעודד , כיועץ וכחבר לאדם בעל מידה מעטה יותר של ניסיון וכישורים . מטרות ההנחיה וגם החונכות נובעות מן הרצון לקדם את המונחה ואת הנחנך מבחינה מקצועית ומבחינה אישית , ומערכת היחסים המתפתחת היא מערכת מתמשכת . מפגשים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר