מבוא

עמוד:12

הציבור והיא נושאת באחריות ישירה לתושביה . בכך היא שונה באופן מהותי מגוף עסקי או מעמותה . אחריות המדינה כלפי הרשויות המקומיות מתבטאת בהחלת החוק , בשמירה על השוויון בין כל האזרחים ובפיקוח על מעשי הרשויות . טובין ציבוריים או מוצרים ציבוריים ( . ( public goods ההגדרה הכלכלית של המונח מדגישה את התכונות של המוצר או השירות עצמם ולא של הארגון המספק אותם , והיא כוללת מוצרים ושירותים שצריכתם קיבוצית - שהנגישות אליהם אינה מוגבלת וצריכתם על ידי אחדים אינה גורעת מצריכתם על ידי אחרים . הדוגמה המוכרת היא מגדלור : הוא מאיר לכל דכפין , והתועלת שמפיק ממנו האחד אינה תלויה בתועלת שמפיקים ממנו האחרים . לפיכך , אי אפשר לשווק את המוצר או השירות לכל אדם בנפרד ולגבות תשלום עבורו , ובדרך כלל אי אפשר למנוע מצרכנים ליהנות ממנו או לחייב אותם לשאת בעלויות ( ראו להלן " נוסע חופשי " ) . כמו כן , בדרך כלל קשה לקבוע זכויות קניין על מוצר או על שירות מעין זה . כאשר למוצר יש תכונות כאלה - כולן או מקצתן - נוצר " כשל שוק " ( ראו להלן ) , ויש צורך בהתערבות המדינה . גישות כלכליות חדשות יותר מרחיבות את ההגדרה של טובין ציבוריים גם למקרים שבהם לשחקן כלשהו יש תמריץ לספק את המוצר למרות קיומם של " נוסעים חופשיים " . כלומר , אפשר שהמוצר או השירות יסופקו על ידי גורם פרטי למרות כשל השוק ( לדוגמה , לצורכי מוניטין ) , או שהשחקן יהיה רשות שלטונית שמספקת מוצר פרטי במהותו , מסיבות שונות , גם אם אין כשל שוק . טובין ציבוריים ערכיים ( . ( merit goods סוג מיוחד של נכסים חברתיים - פיזיים , טבעיים או רוחניים - המבטאים , מסיבות היסטוריות ותרבותיות , את סדרי העדיפויות של חברה מסוימת ולעתים אף משקפים את זהותה ואת ייחודיותה . מדובר ב "משאבי יסוד חברתיים " שמשתנים מחברה לחברה , ומזמן לזמן , אך המכנה המשותף להם הוא אחריות המדינה עליהם - כדי להבטיח נגישות אליהם לכלל הציבור , וכדי להבטיח את קיומם לטווח ארוך . במקרה זה , האחריות והשליטה של המדינה אינם תוצאה של כשל שוק , מאחר שהמבחנים של פעילות במסגרת השוק אינם חלים על טובין אלה . הם אינם בני הפרטה לא משום שאינם מוצרים או שירותים פרטיים , אלא משום שהעברתם לידיים פרטיות נתפסת כפגיעה ממשית בנכס ערכי של החברה . כאלה הם נכסים כגון עתיקות , מוזיאונים לאומיים , חופים ושמורות טבע ; ואפשר לכלול בהגדרה זו גם את השירותים הציבוריים ה " קלאסיים " כמו הגנה , שיפוט , גביית מסים , . 9 ראו " “ Public Goods אצל Musgrave 1998 . 10 על פי הגדרה טכנית יותר , מוצרים ערכיים נבדלים ממוצרים פרטיים וממוצרים ציבוריים רגילים בכך שערכם אינו נובע מריבונות הצרכן אלא מנורמה חלופית . מסיבה זו החלטות על הקצאתם מתקבלות בתהליך פוליטי ולא בשוק הכלכלי . ראו " , “ Merit Goods שם .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר