מבוא

עמוד:11

קרקעות , מידות ומשקלות והסדרת ההשקיה ; על שירותים ציבוריים כמו גביית מסים , שיפוט וכליאת אסירים ; ועל ענייני ביטחון כמו גיוס חיילים , כספים וציוד לניהול מלחמות . תחומים אלה , עם כמה תוספות חשובות כמו איכות הסביבה או פיקוח על טלקומוניקציה , עדיין באחריות המדינה , אלא שכיום אנו מוצאים בכולם גם מבצעים פרטיים . לעומת זאת , ישנם מוצרים פרטיים מובהקים , כמו בגדים או תכשיטים , שהמדינה בדרך כלל אינה אחראית להם , אינה מממנת את ייצורם ואינה מאסדרת אותם אלא בצורה מינימלית - כמו פיקוח על בטיחות או קביעת תקן . מכאן שאפשר למקם מוצרים ושירותים על רצף שנע בין אחריות מלאה של המדינה לבין אחריות קרובה לאפס . ככל שהמוצר או השירות מתאימים להגדרה של "טובין ציבוריים ערכיים " ( ראו להלן ) , כן גדלה אחריות המדינה עליהם . המדינה מממשת את אחריותה כלפי האזרחים באופנים שונים : בעלות מלאה - לדוגמה בעלות על משאב כמו מים , ובתוך כך אחריות מלאה לייצורו , להולכתו ולהספקתו ; או מונופול על מתן שירות - לדוגמה מונופול על החינוך היסודי , ובכלל זה המבנים של בתי הספר , מעמד המורים , קביעת תוכנית הלימודים והגדרת תעודות הגמר ( קיומם של רשתות חינוך פרטיות ו " חינוך אפור " לא ביטל , בינתיים , את המונופול של המדינה ) . מימון המוצר או השירות מתקציב המדינה - לדוגמה , גביית מס בריאות ומתן השירות באמצעות גופים לא מדינתיים כמו קופות החולים . פיקוח על המוצר או השירות - הבטחת כמותו , איכותו , הספקתו השוויונית וכיוצא בזה . לדוגמה , הפיקוח על הבנקים הפרטיים . שילובים מורכבים בין הרכיבים שלעיל - לדוגמה , בעלות חלקית של המדינה , מכירת מניות מיעוט של חברה ממשלתית לציבור , ושותפות עם עמותה או ארגון עסקי במתן שירות ; סובסידיה או מימון חלקי אחר של המוצר או השירות ; פיקוח באמצעות גורמים פרטיים ועוד . במקרים רבים ממשלות מצהירות , עם הפרטת שירותים ( בעיקר שירותים חברתיים ) , שהן אינן מתנערות מאחריות , ולא זו בלבד אלא שהן אף מחזקות את אחריותן על ידי התמקדות בתפקיד שיש להן בו יתרון יחסי : קביעת מדיניות , תכנון אסטרטגי , הנחיית המפעיל הפרטי ורגולציה של דרכי עבודתו . ואולם , מבקרי ההפרטה טוענים שהימנעות ממתן שירותים ישירים יש בה משום התנערות של המדינה מאחריותה . אחריות הרשויות בשלטון המקומי . כל מה שנאמר לעיל על אחריות המדינה חל , בהתאמות הנדרשות , על השלטון המקומי הנבחר . אמנם המדינה מממנת חלק מהפעולות של הרשויות המקומיות , אולם , כאמור , העברה של שירות ממשרד ממשלתי לרשות מקומית אינה בגדר הפרטה , אלא היא ביזור סמכויות - מהשלטון המרכזי לשלטון המקומי . רשות מקומית שנבחרת באופן דמוקרטי היא נאמן

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר