קשרי משפחה ובית ספר: תלמידים בעלי צרכים מיוחדים ותלמידים בסיכון

עמוד:115

קרובות אינם רואים את חריגותם בעין יפה . הם סובלים מהצקות ומתגובות של דחייה מצד מורים שאינם מתמודדים איתם בהצלחה . יש ביניהם גם אחוז ניכר של מתבגרים הסובלים מקשיים רגשיים , מלקויות למידה ומהיפראקטיביות . תלמידים אלו מטעים את המורים ואת ההורים בא סינכרוניזציה אופיינית בין התפתחותם הקוגניטיבית לרגשית . המבוגרים מצפים מהם להשתמש ביכולתם הקוגניטיבית לצורך ויסות רגשי ושליטה בהתנהגותם . לעתים קרובות ההורים מפתחים ציפיות גבוהות מדי להישגים לימודיים , וציפיות אלו מכבידות על המתבגר . באוכלוסייה זו אנו רואים לא פעם התערבות יזומה של ההורים בבית הספר , בעיקר בהיבטים הלימודיים של תפקוד ילדיהם . כמו ילדיהם הם שאפתנים ויש להם ציפיות גבוהות לגבי תוכני הלימודים , צורת הלימודים , ויחסי מורה-תלמיד . הקשר בין בית הספר להורים חשוב ביותר לתיאום ציפיות בתחום הלימודי ולהדרכת ההורים בתחום הרגשי . תיאום והדרכה שכאלה דורשים הכשרת מורים ייחודית . אמנם ישנה מגמה כזו במשרד החינוך אך היא מתייחסת בדרך כלל למחנכים בלבד . רוב המורים המלמדים מחוננים מתבגרים הם מורים רגילים , לא מחנכי כיתות . אין כמעט תכניות הדרכה או תמיכה בהורים ובבני משפחה אחרים של מחוננים . לסיכום , יש צורך בהקמת מערך מקצועי של מורים , יועצים ופסיכולוגים שילמדו את הייחוד שבמחוננים ויתפקדו בהתאם . מורים ילמדו בדרך מותאמת ויבינו את הילד המחונן . יועצים ידריכו מורים בעבודתם עם מחוננים , ידאגו לסביבה חברתית מקבלת , יתנו מענה ישיר לתלמידים ולקשיים הרגשיים חברתיים שלהם , וי ִ צרו את הגשר עם ההורים . הפסיכולוגים יטפלו בילדים בעלי הקשיים המורכבים יותר ובמשפחתם . הסיוע הנדרש להורים גם הוריהם של ילדים בעלי חריגויות זקוקים לתמיכה רגשית ולהכוונה . הורים לילדים בעלי הפרעות התנהגות או הפרעות קשב והיפראקטיביות זקוקים במיוחד לסיוע כזה בשל האתגרים שהם עומדים בפניהם מבית . שירות כזה להורים לא ניתן עד כה בתכיפות במסגרת בית הספר . החלוקה המסורתית הייתה של מורים המטפלים בתלמידים ועובדים סוציאליים שמטפלים במשפחות . אולם לאור חשיבותה של מעורבות הורית למען ההתפתחות של ילדם יש להרחיב את השירות הזה בצורת קשר ישיר בין המערכת החינוכית לבין המשפחה , קשר שיכלול הכוונה והדרכה של הורים על ידי אנשי מקצוע טיפוליים בבית הספר . רכיבים אלו של מעורבות הורים נמצאו בתכניות רבות שסקרנו , אך לא בכמות מספקת . יתרה מזאת , לאור הקשיים המורכבים של הורים אלו , הם זקוקים ליותר מאשר הכוונה והדרכה . נחוצה להם גם מסגרת טיפולית .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר