הקשר בין הורים למורים באמצעות טכנולוגיות תקשורת חדשות

עמוד:73

למורים . התאוריה מדגישה שיעילותה של תקשורת מת וּ וכת מחשב קשורה לשימוש בה לאורך זמן . אמנם גישה זו מכירה בעובדה ששימוש בתקשורת באמצעות מסרים מעוטי רמזים מקשה על בהירות התקשורת , אך גם היא מכירה בכך שהמסרים הופכים למובנים יותר ככל שהתקשורת מתקיימת לאורך זמן רב יותר . הסיבה לכך היא שזמן מאפשר למתקשרים ליצור מערכת סמלים וקודים משותפים , המסייעים להפיכת המסרים ליותר מובנים , אישיים וחד משמעיים . התאוריה מדגישה שהשימוש בערוצים אלו מתפתח תוך כדי ניסוי וטעייה בבחירת המילים שהמתקשרים משתמשים בהן . כלומר , המתקשרים צריכים להתרגל לסביבה התקשורתית ולאמץ דרכי כתיבה ועריכה המתאימות לערוץ . מבחינתנו הדבר מטיל חובה על המורים לבחון היטב את המסרים שהם מעבירים להורים . בעיקר יש צורך להתחיל אותם בצורה חיובית ולהדגיש את התכונות החיוביות של התלמיד , בטרם עוברים למסירת הודעות שעלולות להיות בעלות תוכן שלילי , כגון דיווח על אי הגשת שיעורי בית ותרגילים , או השגת ציונים נמוכים . לבסוף , התאוריה מכוונת אותנו לשים לב להבדלים בין תקשורת בזמן אמת לעומת תקשורת מ וּ שהית . דואר אלקטרוני הוא ערוץ תקשורת המאפשר את קבלת המסר בזמן שמתאים לנו והוא גם מאפשר לענות בזמן שמתאים לנו . כך אפשר להקדיש יותר זמן לניסוח ולעריכה של המסר . השקעת זמן ומחשבה בעריכת המסר מסייעת להפיכתם של אמצעי התקשורת החדשים לאמצעים בעלי שימוש יעיל בדו שיח של הורים ומורים . עם זאת היא מחייבת גם זהירות , שתאפשר להימנע מהפיכת תקשורת עם תוכן בית ספרי לתקשורת אישית מדי בין ההורים עצמם ובין ההורים למורים . ( Walther , 2011 , 2007 ) תכונות ומאפיינים נוספים שנמצאו במחקרים לתקשורת מתווכת טכנולוגיות חדשות יש מספר מאפיינים חשובים . הראשון הוא אנונימיות יחסית , כי ברשת האינטרנט אפשר להתנסות ברמות שונות של תחושת אנונימיות . הצורה הקיצונית ביותר היא אנונימיות של המקור – מצב שבו אי אפשר לשייך את המסרים לאדם מסוים . הצורה השכיחה ביותר של אנונימיות היא שמיעתית ראייתית , כלומר תקשורת שבה חסרים או מופחתים הרמזים החזותיים המועברים במסר . ביישומים כגון רשתות חברתיות או מסרים מיידיים למשל , נותנים למתקשרים הזדמנות להחליט אם להעביר בזמן התקשורת עם אחרים גם תמונה וקול או רק טקסט . במילים אחרות , כל אחד יכול לבחור אם להעשיר את המסרים באמצעות מידע חזותי ומידע שמיעתי או להשאיר רק את המילים ללא רמזים נוספים . לרמות השונות של אנונימיות יש חשיבות בתקשורת בין אישית ובתקשורת קבוצתית כי הדבר משפיע על השליטה שיש למתקשר על הצגת עצמו ועל מידת החשיפה של מידע אישי עליו . לגבי הצגה עצמית , המתקשר יכול לנצל לעתים את העדר הרמזים החזותיים על מנת לבנות את ההצגה עצמית שלו . הצגה עצמית יכולה להדגיש תכונות או סטטוסים ספציפיים של המתקשר ללא קשר הכרחי למציאות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר