מבוא כללי

עמוד:9

לכתוב באמפתיה ספר על אמפתיה כדי שאנשי החינוך יישמו את תהליכי האמפתיה , עליהם להבין מהי אמפתיה , מה חשיבותה , מהן מטרותיה וכיצד היא קשורה לרכיבים שונים של כוחות הנפש . פסיכולוגיה , מעצם היותה תורת הנפש , היא מורכבת מאוד , והיה עליי לקבוע לעצמי כללים לבחירת התכנים הרלוונטיים לספר . כדי להציג את התכנים הפסיכולוגיים בדרך נוחה לקורא ניסיתי להיכנס לעולמם של אנשי החינוך ( זוהי דרגה מסוימת באמפתיה , כפי שיובהר בהמשך הספר , ( שהרי ספר זה מיועד להם , ושאלתי את עצמי מה עליהם לדעת כדי לפעול באמפתיה . שאלה זו דומה במהותה להחלטה איזה ציוד חירום לתת לרופא כדי שיוכל להציל חיים מחוץ לבית החולים . בעיני רוחי ראיתי את איש החינוך נושא על גבו תרמיל ובו כלים פסיכולוגיים בסיסיים שיאפשרו לו להתייחס באמפתיה נכונה לחניכיו ו"להחיות נשמות . " בהתאם לכך כללתי בספר מידע המגלם , להערכתי , את הליבה המוסכמת על רוב הגישות הפסיכולוגיות . השתדלתי להפוך את הידע המדעי לידע פשוט וידידותי לקורא , ואתם הקוראים תשפטו אם הצלחתי בכך . מבנה הספר החלק הראשון מסביר את המושג אמפתיה ( פרק ( 1 ומביא נימוקים ערכיים למאמץ הכרוך בהתייחסות אמפתית ( פרק . ) 2 החלק השני מתמקד במידע חיוני שיש לרכוש לפני ההפעלה של התהליך האמפתי-חינוכי , קרי מידע בנושא הלחץ והחזרה לאיזון , שכן האדם הזקוק לאמפתיה נמצא בדרך כלל בלחץ . מידע זה מובא כדלהלן : לחצים מערערי איזון והחתירה לאיזון ( פרק (; 3 מרכיבי אישיות מרכזיים המעורבים בלחצים ובתהליך האמפתי ( פרק (; 4 סגנונות בפרשנות של הלחץ לצורך חזרה לאיזון ( פרק (; 5 תוצאות הפרשנות של הלחץ - מהידרדרות עד צמיחה ( פרק . ) 6 החלק השלישי מתמקד בתהליך האמפתי עצמו : השלבים הנעים מאמפתיה סבילה לאמפתיה פעילה ( פרק (; 7 היעד המרכזי של התהליך האמפתי - צמיחה , קבלת אחריות וניהול עצמי ( פרק (; 8 עקרונות מרכזיים של התהליך האמפתי ( פרק ( 9 וכן שאלות שכיחות בנושא הנדון ותשובות בצדן ( פרק . ( 10 הפרק האחרון ( פרק ( 11 מציג כמה עקרונות ללימוד ולהוראה של אמפתיה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר