ג. הדמויות

עמוד:5

ג . הדמויות . 1 דמויות ראשיות במגילה שלוש דמויות ראשיות : נעמי , רות ובעז ( לפי סדר הופעתן . ( על השאלה מיהי הראשונה בין הראשיות ניתן , לכאורה , להשיב לפי מספר התמונות בהן נוכחת הדמות על הבמה במהלך העלילה : כאן יש לרות עדיפות גבוהה על חברותיה . רות נמצאת על הבמה בכל תמונות העלילה פרט לאחת ( ד , א-יב : ( כאשר בעז נושא ונותן עם הגואל הקרוב ממנו על גאולתה של רות אין זה יאה שרות תהא עדה לסירוב הגואל לגאלה . שנייה לרות מבחינת מספר התמונות היא נעמי , הנוטלת חלק בשמונה תמונות . נעמי אינה משתתפת בתמונות השדה , בירידת רות לשדה בעז ביום , ולגורנו בלילה . בשני הפרקים הללו ב-ג ) ) משוחחת נעמי עם רות בביתה , לפני הירידה ואחריה . נעמי , כרות , אינה משתתפת בתמונת השער , ומאותו הטעם ממש . בעז עולה על הבמה רק בפרק ב . מאז ועד הסיום הוא נוטל חלק בכל התמונות רות היא היוזמת , היא המבקשת מחמותה כי תניח לה לירד וללקט בשדה מן השדות . נעמי הפסיבית נענית לה בקצרה : "לכי בתי . " בפרק ג , לעומת זאת , נעמי היא היוזמת ומבקשת מכלתה לירד לשדהו של בעז . היא הפסיבית , המקבלת מחמותה בקצרה : "כל אשר תאמרי אלי אעשה" ( ג , ה . ( התמונה הבאה בכל אחד מן הפרקים - תמונה התופסת את רובו - מתרחשת בשדהו של בעז . בפרק ב משכימה רות לשדה ובאה שמה קודם הופעתו של בעז . כשהאדון מגיע לשדהו מציין זאת הכתוב במילה "והנה" ( פס' ד . ( בפרק ג בעז מקדים את רות . הפתעתו נוכח הופעתה צוינה אף היא במלה "והנה" ( פס' ח . ( בפרק ב שואל בעז את נערו לזהותה של רות ( פס' ה . ( בפרק ג הוא שואל אותה : "מי את" ( פס' ט . ( כבר בתשובתה של רות לבעז בפרק ג נרמז ההבדל בין תפקידן של הדמויות בשני הפרקים . בפרק ג רות מורה לבעז מה עליו לעשות : "אנכי רות אמתך ופרשת כנפך על אמתך כי גאל אתה" ( פס' ט . ( בפרק ב , לעומת זאת , כל הופעתה של רות אומרת נמיכות רוח ופליאה על חסדי בעז עמה . בשני הפרקים מקפיד בעז לשמור על כבודה של רות בשדהו . בפרק ב הוא דואג לכך שתדבק בנערותיו ( ולא בנעריו ; פס' ח ) וכי נעריו לא יכלימוה ולא יגערו בה ( פס' טו , טז (; בפרק ג הריהו דואג לכך שאיש לא יראה אותה עמו בלילה ( פס' יד . ( בשתי תמונות השדה מגלה בעז דאגה לרווחתה של רות . בפרק ב מביאה רות לנעמי מה שהותירה משבעה , אות לאופיה הטוב ( פס' יח , ( ובפרק ג היא נושאת אליה מה ששלח בעז בעבורה , אות לאופיו הטוב ( פס' יז . ( התמונות הסוגרות את שני הפרקים ( ב , יוו כג ; ג , טז יח ) שבות ומתרחשות בבית נעמי . בפרק ב יושבת רות בבית נעמי "עד כלות קציר השעורים וקציר החטים" ( פס' כג , ( ובפרק ג היא יושבת שם עד שיכלה בעז את מעשהו ביום המחרת ( פס' יח . (

האוניברסיטה העברית בירושלים

עם עובד

י"ל מאגנס


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר