מכתב ברכה הרב יעקב אריאל

עמוד:8

ראויה . לכן חשוב מאוד לתת בידי הציבור ספר כשלך בו ימצא הכוונה מתאימה . האמת ניתנה להיאמר שגם לגדולי התורה היתה מעין " תרבות פנאי " משלהם , אם כי ברמה אחרת . המשנה באבות מדברת על גופי הלכות ולעומתם על פרפראות לחוכמה , כגון גיאומטריות ותקופות , כלומר מתמטיקה ( ראו תוספות יום טוב ) ואסטרונומיה . העיסוק בנושאים אלו הפיג להם את המתח הרב שב לימוד קינים ופתחי נידה . יש גורסים שמדובר בגימטריות , כך למשל הגימטריות של ר ' יעקב בעל הטורים היו מן הסתם מעין " תרבות הפנאי " שלו , או דרשותיו של ר ' יהודה רוזאניס בעל המשנה למלך , " פרשת דרכים , " היו כנראה שעשועיו בשעות הפנאי שלו . אלא שמה שאצלו היו שעשועים נעשו אצלנו גופי תורה . החסידות טיפחה את המוסיקה ואת חיי החברה של העדה החסידית . פעילויות אלו מילאו פונקציה של מעין " תרבות פנאי . " החסידות טיפחה גם תרבות אכילה ושתייה מיוחדות , כגון הסעודה המשותפת עם הצדיק " ) טיש "( ותרבות השתייה בהתוועדויות . הרמב ) ם " בחיבורו שמונה פרקים , פרק ה '( הכיר בצורך שבבידור מסוים על מנת להפיג מתחים ולמנוע שקיעה במרה שחורה . אלא שלדעתו יש להפוך את הצורך לערך " וישים פעולותיו כולן , תנועותיו ומנוחותיו וכל דיבוריו , מביאים אל תכלית אחת , והיא : השגת ה ' ... עד שלא יהיה בפעולותיו בשום פנים דבר שלא יביא אל זאת התכלית . " דרגה גבוהה זו אינה נחלת רוב הציבור , אך ראוי להעמיד אידיאל זה בראש הסולם שבו שלבים רבים . גם השלבים הנמוכים צריכים להעלות את האדם במידה מסוימת מצורך לערך . ניתן לנצל את תרבות הפנאי לטיפוח ערכים חברתיים , לאומיים , אנושיים וכמובן גם דתיים . גם עצם ההתחשבות בדרישות התורה בצריכת התרבות ובהעדפות בין סוגיה יש בה ערך מסוים . דוגמה נאותה כיצד ניתן להפוך צורך לערך הוא נושא הטיול , שטיפלת בו באריכות . הטיול נחוץ מאוד להפגת מתח ולהפעלת איברי הגוף שבצורת החיים המודרנית עלולים להתנוון . לכן יש להעדיף את הטיול הרגלי על זה הרכוב . שמירת הבריאות היא ערך . גם את ייעוד הטיול ניתן להפוך לערך , כגון על ידי העדפת אתרי מורשת , או מקומות שבהם ניתן להתפעל ממעשי ה ' ולא רק כאלו שיש בהם הנאת החושים גרידא . יש להעדיף טיול בארץ ישראל על מנת לחבב עלינו את הארץ , ובמקומות שהיישוב דליל יש בכך גם עידוד מורלי וכלכלי למתיישבים שם . ומעל לכל אלו לא ניתן להתעלם מפסיקתו של בעל המשנה ברורה ( סימן תקלא , סימן קטן יד ) שאין לטייל בחו " ל אלא רק כאשר

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר