הקדמה כללית מאת ישראל לוין

עמוד:יג

שירי שבח' לחותני חסותם , ברוממם בלשון גוזמאות קיצונית את מידותיהם הנעלות - חכמתם , 1 1 1 כושר מנהיגותם ובעיקר את נדיבותם . ב"קינות" עי המתים ביכו את גודל האסון , זעקו םהשכוי והיתמות , התלוננו על י אור יום שחשך , על הגורל האכזר הבוחר בטובים כמטרה למהלומותיו ועל המוות המכלה את מבחר האנשים . אבל לא רק את שבחי פטרוניהם שרו משוררי ספרד . ב'שירי התפארות , " כמבקשים להתנשא על כל בני דורם , שיבחו את עצמם , בעיקר את כישרונם כמשוררים ואת שליטתם בכל מסתרי 'החכמה . ' את יריביהם , מתנגדיהם ובעיקר את מבקריהם גינו ב'שירי נאצה" תוקפניים שלא מאסו בחרפות ובדברי לעג ארסיים . על מצוקותיהם בחולי , בבדידות , בתחושת נבגדות ביחסיהם החברתיים כתבו 'שירי תלונה 'ב . ' שירי חשקי כתבו על מנעמי האהבה ובעיקר על ייסוריה , על עצמת תשוקתו המעונה של החושק ואכזריות סרבנותה של הדמות הנחשקת , של הצבי - העלם היפה , או הצבייה - העלמה היפיפיה . רוח תאבת תענוגות מאפיינת את 'שירי הייך הצבעוניים , את תיאור המשקה המשמח לבב אנוש ואת תיאור המשתאות בגנים הפורחים , שכמו נענים בחדווה לצוו "אכול ושתה' גם אם מנמקים אותו בקול רפה ב'כי מחר נמות . ' לעומתם שירי הגות קודרים , בעיקר מסוג 'שירי הפרישות , ' שללו את העולם הזה שלילה מוחלטת , ביקשו לנדותו ולהתנתק ממנו , כפו על האדם את זיכרון מותו , מילאו את החלל בקולם של הקברים וםתיהם , ובקירבה רבה לשירה דתית הטיפו לפנייה לאלהים ולעולם הבא . לפי ההשקפה שרווחה בתקופה הנדונה , המשורר לא היה אמור לבטא את רגשותיו "האמיתיים * ולחשוף את סתרי ליבו ומעמקיו . היה עליו לעצב את נושאו בנאמנות לדרכי סוגתו , לעטרו ברשת צפופה של 'קישוטים' בסגנון ה"בךיע , " לארגן לשלימות הרמונית את כל חלקיו המשניים , לעשותו מושלם בברק לשונו , מדוייק במשקלו ובחריזתו , ולהעניק לו איכויות אסתטיות מעולות . לרשות המשורר עמד מאגר של 'חומרים קונבנציונאליים" - מוטיבים וצורות לשוניות שאיפיינו כל אחת מסוגות השיר המקובלות . כך , למשל , צוירה הנדיבות בדימויים של מים , את ידי הנדיב דימו לעננים , את תרומותיו לגשם נדבות , לנהר גועש בגליו , לים רחב ידיים,- היין האדום בכוסות הזכוכית השקופות היה אש בתוך קרח או אבן האודם היקרה בבדולח ; פני הדמות התשוקה בעטרת השיער השחור זרחו כירח או כשמש בשחור הלילה , עיניה ירו חצים ממיתים , שפתיה אדמו מדם קרבנותיה , ועוד כיו"ב . מבחנו של המשורר היה בליטוש הניב השגור , בניסוח חדשני

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר