מבוא

עמוד:13

מברא עניינם של מדעני חברה בני זמננו בחקר השפעתן האפשרית של אתיקות ואידיאולוגיות דתיות וחברתיות על דפוסי ההתנהגות החברתית כבר הפליג הרחק מעבר למחקרו הקלסי ורב ההשפעה של מאקס ובר על הקשר בין האתיקה הפרוטסטנטית לצמיחתה של רוח הקפיטליזם המודרנית . ההתעניינות הכנה שמגלים היום מדעני חברה מן השורה וצעירים נבוכים כאחד ב'פילוסופיות' מיסטיות שונות ומשונות , דומה שהיא נעוצה בעובדה שמאחורי אידיאולוגיות אלו , העוסקות בדרכים שונות של השגת גאולה ומימוש עצמי , אפשר למצוא גם הנחיות לתרפיה וטכניקות לחשיפת רמות משתנות של מודעות . פילוסופיות אלו , השואפות לתת משמעות לחיי הפרט ולשכך את החרדות , התסכול והסבל הכרוכים בחיים המודרניים , מספקות גם מושגי מפתח להבנתם של גורמי המוטיבציה האנושית ותהליכי השינוי החברתי , החל בשיטות טיפול וכלה במהפכות חברתיות . ועם זאת , בעוד חקר המשמעויות החברתיות של האתיקה הנוצרית והאתיקה המזרחית עולה כפורח , כמעט אין בנמצא ניתוח המוקדש לדפוסים אפשריים של התנהגות חברתית ששורשיהם יונקים מן האתיקה המיוחדת ליהדות . אכן , נערכו גם נערכו מחקרים היסטוריים וסוציולוגיים על קהילות יהודיות שהיו קיימות בעבר ועל קהילות יהודיות בזמננו ; אולם מחקרים אלה לא הביאו לבנייתן של פרדיגמות מדעיות חברתיות או לחילוצן של פרדיגמות כאלה מן השיטות האתיות הספציפיות שאפשר למצוא ביהדות . יתר על c מאקס ובר , למשל , אמנם ניתח את האידיאולוגיה של היהדות העתיקה , אך לא גזר מתוכה פרדיגמה אתית חברתית אשר בעזרתה אפשר לחקור אם ובאילו אופנים היתה למסורת היהודית השפעה ספציפית על מגזר חברתי מסוים בזמן מסוים . חסרון זה יש בו כדי להתמיה , שכן דווקא אתיקת הגאולה היהודית היא יחידה במינה מבחינות רבות , בעיקר משום שהיא מציבה במרכזה את הזולת ; ואילו בין האתיקה הנוצרית לבין האתיקה המזרחית אפשר למצוא קווים משותפים — למשל , הן מציבות את האני ( אמנם עם הכוונה למגמות שונות ) כלבה של אתיקת הישועה שלהן . הסבר חלקי לחסרון זה אפשר למצוא בנטייתם של מלומדים מערביים לכרוך

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר