פתח־דבר

עמוד:11

פתח דבר נסיוני לתרגם את האתיקה החסידית למונחים הפרדיגמטיים של מדעי החברה אילץ אותי להזדקק לידע בדיסציפלינות רבות שאין לי בהן הכשרה פורמלית , כך שבמהלך נדודי כ'רוכל' המציג רעיונות כדי לרכוש ידיעות למדתי כל כך הרבה ממומחים רבים כל כך בתחומי ההיסטוריה , הפילוסופיה והדתות , וכן מעמיתים במדעי החברה , עד שיהיה זה בלתי אפשרי למנות את כל מי שעזרו לי , ישירות או בעקיפין , בהכנת עבודה זו . אף על פי כן אנסה פה , וכן במקומות שונים בספר , להביע הוקרה ותודה ספציפיים , לא רק בגלל שכל 'הלומד מחברו ... אפילו אות אחת , צריך לנהוג בו כבוד' ( אבות ו , ג , ( אלא גם משום שבכוונתי לשאת בחובות המוטלות על הדורש זכויות יוצר לעבודה שהוא מפרסם . אני לוקח אחריות מלאה על הרעיונות התיאורטיים שפותחו בספר זה , ושלמי התודה השלוחים בזה למומחים השונים שעל פתחיהם חיזרתי אינם באים לכסות על שגיאותי אלא כרי לתת ביטוי כן לעזרה , לעצה , למידע , לביקורת ולעידוד הכללי שנתנו לי אנשים אלה בשלבים שונים בתקופת המחקר . הביקורת הנבונה והקונסטרוקטיבית ששמעתי מפיהם של הפרופסורים ש"נ אייזנשטדט , רוברט ר"ק מרטון וטלקוט פרסונס המנוח עזרה לי לגבש את המבנה החברתי מדעי של ספר זה . הפרופסורים גרשום שלום המנוח , וייבדלו לחיים צבי ורבלובסקי , דוד פלוסר , יוסי דן , רבקה שץ אופנהיימר ובעיקר ידידי משה אידל ויואב אלשטיין עזרו לי למצוא את דרכי במבוך ההרמנויטי המסובך של הספרות שבתחום מדע הדתות והמיסטיקה היהודית . למדתי הרבה ממארווין וולפגאנג , איבר ברג , משה חזני , ישראל נחשון , יונה רוזנפלד , סטנלי כהן ואדוארד סגרין המנוח , על ההיבטים הסוציו פסיכולוגיים המשתמעים מדפוסי האינדיבידואליזם ומהפיקוח החברתי במערב . אני אסיר תודה לקאלווין גולדשיידר , הארווי גולדברג , דן הנדלמן , ברנדה דנט , אריק כהן , שלווה וייל , דוד מקרוב ומתיקה שפירא , על התמיכה הרוחנית ועל ההערות המחכימות שהעירו לי בנוגע לכמה מן הטיעונים שהצגתי בספר זה .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר