אברהם כהן הירירה בעלי ישער השמים' תייו,יצירתו והשעעתה

עמוד:י

לאנד , והשפיעו השפעה מרובה על התפתחות קהילות היהודים במקומות הללו . שיבה זו של אנוסים אל היהדות , מעשה שהאינקוויזיציה ראתה בו פשע חמור ונהגה בו בכל חומר הדין , היתה בגדר האפשר רק באותן מדינות נוצריות שבהן עשו הממשלות מטעמי טובת המדינה סייגים ברורים לפעולת האינקוויזיציה או החוגים של קנאי הדת בכלל , והשלימו בשתיקה עם שיבתם הגלויה של אנוסים שנטבלו לקאתוליות אל חיק היהדות . כר נהגו , למשל , בטוסקאנה , בוונציה ובאמשטרדם . במקרים רבים ניסו האנוסים להתחתן אלה באלה ולקיים בדרך זו את המסורת היהודית במשפחותיהם . אבל כבר בזמן הראשון היו מקרים של נישואי-תערובת בין נוצרים ותיקים לנוצרים חדשים . אפשר שדווקא רדיפות האינקוויזיציה הן שחיזקו לפעמים את התודעה היהודית גם במשפחות אלה . אם מותר לנו לתת אמון בדברים שכותב המשורר דניאל לוי ( מיגואל ) די באריוס , המפאר בשיריו את יהודי ספרד בהולאנד , הדעת נותנת שמשפחת הירירה נמנתה עם קבוצה זו . די באריוס , שמסורות הספרדים ההולנדיים היו נהירות לו יפה , מביא באחת הסוניטות של ספרו , Historia Universal Judayca שהופיע בשנת , 1684 גירסה שעד עתה לא נמצאה לה אסמכתא בשום מקור אחר , כי בין אבות-אבותיו של הירירה היה ה- . Gran Capitan בתואר-כבוד קבוע זה 5 לא ראיתי בעצמי חיבור נדיר זה , שהוא חלק Luzes y flores-n , de la Ley Divina והוצא בפני עצמו . אני משתמש כאן בטכסט הסוניטה על הירירה לפי גרץ , , Geschichte dcr Juden מהדורה שלישית , כרך , 9 עמי ו . 46 הוא סבר שזו כתובת פיוטית על מצבה ,

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר