פתח דבר

עמוד:7

פתח דבר אסופה זו היא פרי עבודתה של קבוצת מחקר שפעלה במכון ון ליר בירושלים בשנים . 2006–2003 בקבוצה השתתפו חוקרות וחוקרים שבחנו תופעות מגוונות בזירות שונות של שדה החינוך בישראל . כבר בדיונים הראשונים של הקבוצה התעוררה שאלת יחסי הגומלין בין ההיבטים המבניים של אי השוויון בישראל לבין האופנים שבהם הוא נחווה על ידי שחקנים חברתיים בשדה החינוך . כך למשל הופתענו להיווכח כי לצד הפערים המבניים ותהליכי ההסללה הרווחים במערכת החינוך בישראל , השימוש בשיח הניאו ליברלי , כמו גם האמונה במריטוקרטיה , אופייניים לשחקנים שונים בבתי הספר היהודיים והערביים כאחד . המסע שערכנו בין האתרים השונים המחיש את הצורך לקרב את המבט אל בית הספר - אתר ההתרחשות העיקרי של המעשה החינוכי - ועורר דיון חי על גבולותיהם של התיאוריה ושל המושגים הרווחים בחקר אי השוויון בחינוך . במהלך העבודה המשותפת , שהתאפיינה באווירה טובה ובחדוות יצירה , התעוררו לא פעם מחלוקות ואי הסכמות בין חברי הקבוצה . הללו התקבלו בברכה , שכן מטרתה של קבוצת המחקר לא הייתה להבטיח אחדות דעים אלא להביא לגיבושה של מסגרת רעיונית משותפת , שתאפשר דיאלוג פורה בין המשתתפים ותוביל אותם אל עבר תובנות חדשות ומאירות עיניים . אנחנו מקווים שהתובנות הללו , השזורות במאמרים השונים באסופה , יימצאו מועילות הן לעוסקים בחקר החינוך והן לעוסקים במעשה החינוכי עצמו , ואולי אף יסייעו לקידום שוויון ההזדמנויות בשדה החינוך בישראל . אנו מודים למכון ון ליר בירושלים על שהעמיד לרשותנו בית חם ותומך לאורך השנים וסייע לנו בגיבושו של ספר זה . אנחנו מבקשים להודות גם לפרופ' דן ענבר ולנורית הרמן שהאמינו בפרויקט ודחפו להשלמתו ; לקוראים האנונימיים שהערותיהם החכמות תרמו לשיפור איכות המאמרים ; למחלקת הפרסומים של המכון - לשרה סורני שליוותה את העבודה על הספר מתחילתה , לד"ר טל כוכבי וליונה רצון על המקצועיות הבלתי מתפשרת ועל הסיוע , העידוד והנחישות שגילו לאורך תהליך הוצאתו לאור של ספר זה , ולבסוף תודה מיוחדת לאיילת קמאי , עורכת הלשון של האסופה , על מקצועיותה ומסירותה . העורכים , אוקטובר 2012

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר